Bokbindersken

dagboken til Dora Damage

av (forfatter) og Benedicta Windt-Val (oversetter).

Cappelen Damm 2010 Innbundet

London, 1859. Dora Damage må ta over mannens bokbinderi da han blir rammet av sykdom. For å unngå at familien havner på fattighuset, binder Dora inn dyre, illegale pornografiske bøker for velstående kunder fra aristokratiet. Dette fører henne snart inn i en verden av slaveri, sex og penger, og hun og familien hennes befinner seg i en farlig situasjon.

ISBN13 9788204141125

EAN 9788204141125

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

Selv om boken virket spennende, syns jeg dessverre den ble lang og kjedelig. Det skjer mer eller mindre ingenting før man kommer 300 sider ut i boka, og på den tiden mistet jeg mye av interessen for historien og personene i den.. Den tar seg litt opp de siste hundre sidene, og derfor får den tre øyer på terningen isteden for to.

Hun elsket døden på samme måte som et barn elsker søte saker: Den gjorde henne ør og fnisete og litt småkvalm.

Titler jeg føler hører sammen på en eller annen måte jeg ikke helt klarer på beskrive, men som jeg føler det har kommet mange av i det siste. Skjulte historier, hemmeligheter, fra eksotiske steder eller eldre tider, helst med kvinner i hovedrollene. Gjerne også en eller annen slags likhet i omslagene som gjør at jeg tenker 'åja, der er en sånn bok'.

Må få tillegge at jeg ikke har lest noen av disse bøkene, derfor kan jeg ikke uttale meg om de er gode eller ikke! Men det vet kanskje dere?

Mange titler som berører bøkenes verden

Oppdateres jevnlig

Midt i alle bøkene jeg ikke tidligere har lest, havner Harry Potter, igjen, de er alltid verdt å lese gjennom! Igjen og igjen og igjen;)

Valgene er tatt. Jeg tror vi har mye å se frem til:-)

Liste over bøkene jeg leser i 2011 :) Nyttårsforsettet er å lese flere bøker enn jeg leste i 2010 ;)

• "Fyrmakerinnen - roman" av Jane Borodale
  • "Kjære, jeg må fortelle deg" av Louisa Young
  • "Frihetens vinder" av Lois Leveen
  • "Papirpiken - en roman" av G. Musso
  • "Bakerens datter" av Sarah McCoy
  • "Belgravia - hemmeligheter og skandaler i London i 1840-årene" av Julian Fellowes
  • "Sjalet fra Kashmir - roman" av Rosie Thomas
  • "Urolige tider - en slektssaga fra Australia" av Merice Briffa