Belgravia

hemmeligheter og skandaler i London i 1840-årene

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (gjendikter).

Gyldendal 2016 Innbundet

Hemmeligheter og skandaler i London i 1840-årene.

Bare et steinkast fra Buckingham Palace, innenfor de lukkete dørene til noen av Londons mest storslåtte hjem, herjer intriger og skandaler ...
Belgravia begynner med et ball i Brussel kvelden før slaget ved Waterloo, og så forflytter vi oss til London i 1840-årene. Vi følger to familier i en tid med store sosiale omveltninger. Familien Trenchard representerer de nye pengene, mens familien Brockenhurst tilhører den tradisjonelle overklassen. Innenfor denne historiske - og arkitektoniske - rammen utspiller det seg en gripende, spennende og intens historie med alle de elementene man kan ønske seg i en underholdningsroman: kjærlighet, svik, renkespill, gambling, sjalusi og lidenskap. Vi blir kjent med enkeltskjebner både upstairs og downstairs, samtidig som vi får et fascinerende innblikk i Londons byutvikling og historie. Dette er en historisk underholdningsroman av ypperste klasse.

ISBN13 9788205494237

EAN 9788205494237

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

Herlig roman, med godt plott og mye spenning]1

Likte boka, selv on jeg var skeptisk til å begynne med

Som trofast følger av Downton abbey, var denne boka et must for meg, og jeg ble ikke skuffet. Jeg fikk det jeg var ute etter, god underholdning i gammelt engelsk overklassemiljø. Slutten ble litt vel oppramsende og konkluderende og trakk litt ned.

Kvelden før slaget ved Waterloo, holder hertuginnen av Richmond et ball i Brüssel. Hele den britiske sosieteten er invitert, men det hele får en tragisk slutt. Flere av de unge mennene faller i slaget mot Napoleon. Den unge, vakre Sophia Trenchard nyter ballet, men på hjemveien gjør hun en oppdagelse hun gjerne skulle vært foruten.
Tjuefem år senere, i den fornemme bydelen Belgravia, avdekkes etterhvert fortidens hemmeligheter.
Lettlest og underholdende. Som å være med i en episode av Downton Abbey.

• "Nattergalen i Sunset Boulevard - roman" av Susan Meissner
  • "Den siste perlen" av Leah Fleming