Huset Dilberne

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Juritzen forl. 2013 Innbundet

Dette er første bok i trilogien Kjærlighet og arv.

Fay Weldon skapte den klassiske TV-serien "Herskap og tjenere", en forløper til Downton Abbey. Nå gjør hun igjen det hun kan aller best. Tar oss tilbake til den fasinerende epoken i Storbritannia ved utgangen av det nittende århundre hvor vi gjennom tre uker følger livene til herskap og tjenere. Londons beste strøk, 1899: I herskapshuset til jarlen av Dilberne serveres det fortsatt ni retter til middag, og kvinnenes kjoler er drapert med diamanter, til tross for at familien står på konkursens rand. Lady Isobel Dilbernes eneste løsningen er å gifte bort sin sønn Arthur til en velstående arving. Men hvordan skal hun håndtere tjenerskapet som vet alt for mye om Arthurs fortid? Løsningen finnes i USA. Minnie O'Brien fra Chicago er rik nok, men datter av en brakkebaron og en vulgær mor med en tvilsom fortid. Et utforende valg når en britisk overklassefasade skal reddes ...

Forlag Juritzen forl.

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282052498

EAN 9788282052498

Omtalt tid 1800-tallet

Omtalt sted London

SUPER BOK jJeg nøt hver side- hadde nettopp lest Det aller verste av samme forfatter- full av ondskap og elendighet og kom over i denne praktfulle engelske krøniken -full av humor- upstairs/downstairs og dette er den første av 3!

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Deilig å lese om den engelske overklassen i ekte Downton Abbey-stil, men jeg tok meg i å kjede meg litt gjennom boken, så noen favoritt hos meg ble ikke dette.

Jeg fraråder dere på det sterkeste å fortelle noen om våre finansielle problemer i utlandet. Betrakt dem som forbigående, for da blir de det. Fattigdom er like smittsomt som kopper, den jager folk på flukt.

Jeg har aldri forstått det før, sa hun, at kvinner går med korsett og hvite hansker for å vise verden at de ikke behøver å skure gulv.

Nei, ingen kvinne burde gifte seg, så sant hun har råd til å la være. Det er en form for slaveri.

Hun prøvde tappert å skille skitt fra kanel, men fikk aldri riktig taket på det.

Han kysset henne høflig adjø, eller ville gjort det hvis hun ikke hadde snudd kinnet vekk.

En annen tid, herskapelige hus og drama. Her er boktipsene for deg.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "Leve kongen! - roman" av Fay Weldon
  • "En ny grevinne - roman" av Fay Weldon