Leve kongen!

av (forfatter) og Hilde Sophie Plau (oversetter).

Juritzen forlag 2013 Innbundet

Dette er den andre boken i trilogien Kjærlighet og arv.

Londons beste strøk, 1901: Byen koker av forberedelser til kroningen av Kong Edward. Huset Dilberne er tilbake på toppen. Økonomien ble reddet da sønnen giftet seg med Minnie, datteren av en kjøttbaron fra Chicago. Grevinnen er skeptisk til sin gravide svigerdatter, som ikke finner sin plass i aristokratiet. Men problemene blir langt større når familien må ta seg av den 16 år gamle, foreldreløse niesen Adela. Når hun rømmer, trues Huset Dilberneav offentlig skandale. Alt dette rett før deres husvenn, kongens store kronings dag. Med humor og unik fortellerglede trekker Fay Weldon oss inn en medrivende historie om de rike, deres tjenere, kjærlighet, dobbeltmoral og sladder. Fay Weldon er mest kjent for romanen En hunndjevels bekjennelser, men hun skapte også den klassiske TV-serien Herskap og tjenere, en forløper for Downton Abbey. LEVE KONGEN! er andre bok i Weldons trilogi "Kjærlighet og arv". Bøkene kan leses frittstående.

Forlag Juritzen forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788282054362

EAN 9788282054362

Serie Kjærlighet og arv (2)

Omtalt tid 1900-1914

Omtalt sted London

Fay Weldon skuffer ikke her heller, i den andre boka etter Huset Dilberne.
Her handler det litt mer om politikk og de kongelige, og kongelige personer bør man nok helst omgås med forsiktighet, men det humoristiske skråblikket er her fremdeles, og forviklingene er mange, både for herskap og tjenere.
Morsomt og underholdende.
Jeg har småhumret meg gjennom to bøker på få dager, og det er bare å glede seg til den tredje, En ny grevinne.

Just love it :-)

Rosina, tungen din er så skarp at du kan komme til å skjære deg på den.

Det var slikt den engelske overklassen drev med. De kjempet og døde for sitt land, og stod tidlig opp for å skyte fugl. Hvis de ved en feiltagelse skjøt hverandre, var det ingen som klaget.

Hun ville ikke være vitne til Isobels fortvilelse når farens hemmelighet kom ut, slik hemmeligheter bestandig gjorde. Hun håpet bare at skandalen ikke ble offentlig. Det var slikt som kunne få nasjoner til å vakle, i hvert fall hvis piken var den Rosina trodde hun var. Hun ville heller reise til Australia.

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

• "En ny grevinne - roman" av Fay Weldon
  • "Huset Dilberne - roman" av Fay Weldon