Hånden som først holdt min

av (forfatter) og Bente Klinge (oversetter).

Aschehoug 2012 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Romanen handler om kjærlighet, tap og håp og starter på 1950-tallet da Lexie Sinclair følger med bohemen og kunstsamleren Innes Kent til London. I hjertet av Soho skaper de seg en ny tilværelse, men så tar livet ei brå vending. Mer enn 50 år seinere opplever Elina og Ted ei utfordrende tid etter at deres første barn er født. Det viser seg at Lexies og Elinas liv er knyttet sammen på en måte ingen kunne drømme om.

En ny, stor roman av forfatteren av "Hva skjedde med Esme Lennox?" 1950-tallet: Lexie Sinclair er nettopp ferdig med universitetsutdannelsen og har store forventninger til fremtiden. Når den sofistikerte bohemen Innes Kent dukker opp, er hun ikke i tvil - hun følger ham til London. Men plutselig tar livet en brå vending. Mer enn 50 år senere: Elina og Ted har det vanskelig etter at deres første barn er født. For Elina blir det en stor utfordring å kombinere livet som nybakt mor og kunstner. Og Ted plages av merkelige minner fra barndommen. Etter hvert som han begynner å lete etter svar, skal det vise seg at Lexies og Elinas liv er knyttet sammen på en helt spesiell måte.

ISBN13 9788203212871

EAN 9788203212871

Omtalt sted England

Nydelig skrevet, levende og nærmest filmatisk. Det handler om familietragedier og svik - som i forrige bok (Hva skjedde med Esme Lennox). Denne er likevel lysere. Og kan ikke komme på en bedre beskrivelse av barseltida jeg har lest!
Lettlest. Fint med vekslingen mellom fortid og nåtid.

Gikk litt tid før jeg fikk tak i boka. Men ettersom jeg leste blei boka mer og mer spennende og kjekk. Kan absolutt anbefales!

Dette er en vakker bok, en bok som får det med parallelle historier til å fungere. En undres gjennom hele boken hvor disse historiene kan møtes, og ting blir ikke avslørt før på slutten. Boken forteller mye om det å være ung mor, om nattevåk, bleieskift og amming – samtidig med det å være yrkesaktiv mor. Men den er ikke sentimental, og kjærlighetshistoriene fra de ulike tidsepokene er beskrevet på en fin og engasjerende måte.
Jeg har skrevet noen få ord her: Betraktninger

Årets første bok, er også årets første lesesirkelbok.

Det er to historier som er flettet sammen.
Først er det Lexie. Krigen er over, og Lexie har fullført utdannelsen sin. Hun vil til London, men planen utover det, er heller uklar. Så dukker Innes Kent opp. Han er kunstsamler, og litt av en bohem. Lexie faller pladask, og drar etter ham til hovedstaden.

Femti år senere er det Elina og Ted som er i fokus. De har nettopp blitt foreldre, men de er ikke overlykkelige. Elina holdt på å dø under fødselen, og hun sliter med å huske hva som skjedde. Hun er også veldig svak og utslitt av nattevåk. Ted har sine egne problemer. Han får ikke fortiden til å gå opp. Ting moren hans forteller skurrer, og hun snor seg unna når han spør om barndommen sin.

Det er foreløpig helt i det blå hva forbindelsen er. Synes nåtidshistorien er mest interessant så langt. Godt driv, språk og miljøskildringer, men hadde større forhåpninger.

Hør. Trærne i denne fortellingen våkner, skjelver, rister seg på plass. Det kommer en bris i kast inn fra havet, og det er nesten som om trærne i sin rastløshet, i sin hoderykkende utålmodighet, vet at noe er i gjære.

Der hun står, blir hun umiddelbart konfrontert med synet av en bonde på veien. Han driver en flokk sauer med en kjepp i hånden og en hund pilende rundt bena. Disse sauene er innbegrepet av det hun hater ved hjemmet sitt: de strimlete, møkkete bakendene, den umælende dumheten, den sanseløse brekingen.

Her er en liste over bøker jeg gleder meg til å lese i sommer

Her følger en oversikt over bøker jeg har lest i 2012.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Variert for å si det mildt:) Akkurat som jeg liker det.

Variert for å si det mildt:) Akkurat som jeg liker det. Har ikke lest alle enda, men er på god vei. Det er fortsatt sommer...

• "Den fremmedes barn" av Alan Hollinghurst
  • "Et stjålet liv" av Nancy Richler