Der Gud gråter

en afghansk kvinnes mot og livskamp i en brennende region

av (forfatter) og Nina Zandjani (oversetter).

Bokklubben 2005 Innbundet

Shirin-Gol er bare liten jente da russerne bomber landsbyen hennes og familien flykter til Kabul. Hun begynner på russerskolen, og lærer å lese. Da broren gifter henne bort, begynner et liv i konstant flukt, først fra Mujahedin, senere fra Taliban. Denne dokumentarromanen er en skildring av frykt, undertrykkelse og overgrep, men også en historie om kvinnesamhold, motstand, glede, stolthet og kjærlighet. Har ordliste over persiske og arabiske ord og uttrykk som er brukt i boken.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2005

Omtalt sted Afghanistan

Grotest bok, som spiller på hele følelsesregisteret til leseren. Dette er ikke en bok som får leseren til å slappe av.. Det er med andre ord ikke en kosebok.. Verdt å lese for den som interesserer seg for de store kulturelle forskjellene på kvinnesynet til vesten og Afghanistan.

Midtøsten, feminisme, Taliban, fortvilelse, historie

Denne boken setter spor, som blir værende i lang tid. Hva skal et menneske tåle?

Ikke akkurat Khaled Hosseini, for å si det sånn.

F-r-i-h-e-t, skriver Shirin-Gol, synes at dette er et spessielt vakkert ord og erklærer det som sitt yngingsord, azadi.

Vi må slutte å innrette livene våre etter folks prating.

Jenter som går på skole, blir forvirret, de blir nysgjerrige, vet for mye, de blir grådige, de vil forlange ting, de blir kresne. Hvilke mann vil gifte seg med en slik kvinne?

Det kan ikke glemmes at det fleste som flykter fra krig, er kvinner og små barn. De fleste som fører krig, er menn og guttebarn.

Hvorfor setter kvinner barn til verden? Yek ruz be dardam mikhore, en dag kan jeg ha nytte av dem. For hva? For at de kriger? For at de skyter raketter mot mødre?

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Dette er en liste over bøker som bekrefter at vi fortsatt må markere 8. mars og ta dagen på alvor.
(Blir stadig oppdatert.)

• "Mitt liv, min frihet - en selvbiografi" av Ayaan Hirsi Ali
  • "En nåde" av Toni Morrison
  • "Det som ventet meg" av Parinoush Saniee
  • "Solgt" av Zana Muhsen
  • "Prinsessen - en sann historie om livet bak sløret i Saudi-Arabia" av Jean P. Sasson
  • "Tre kopper te - én manns drøm om å skape fred - én skole om gangen" av Greg Mortenson
  • "De krenkede - historier fra Tsjetsjenia" av Åsne Seierstad
  • "Naken i hijab - roman" av Gunn Marit Nisja