The tipping point

how little things can make a big difference

Abacus 2004 Heftet

Gladwell undersøker i denne boka hvorfor store forandringer ofte skjer plutselig og uventet. Han hevder at ideer, atferdsmønstre og produkter sprer seg som sosiale epidemier, og at det punktet hvor de tar av er det magiske vendepunktet. Han introduserer de personlighetstypene som naturlig starter og sprer nye ideer og trender, og han analyserer motetrender, røyking, reklame og andre fenomener for å finne ut hvordan farsotter starter og holdes i gang.

Forlag Abacus

Utgivelsesår 2004

Denne boken er en gamechanger, og en av de aller beste bøkene jeg har lest!

Gladwell går grundig til verks når han begrunner hvorfor små ting skaper store endringer, og ikke minst hva som er fellesnevneren for endringer som lykkes, kontra endringer som slår feil.

Ved å bruke begrepsapparatet fra Gladwell kan man f.eks forklare hvorfor Fify shades serien selger veldig bra.

For alle som jobber med en eller annen form for endring av noe, er dette et must read.

If you don't try, you'll never succeed.

Voksne oppfatter kontinuerlig repetisjon som kjedelig, fordi det krever at man gjør samme erfaringen om og om igjen. Men for førskolebarn er ikke repetisjon kjedelig, for hver gang de ser på noe, oppfatter de det på en helt ny måte.

Nøkkelen til å få folk til å endre atferd, eller med andre ord - til å bry seg om en nabo i nød, ligger ofte i de små bagatellene ved situasjonen der og da. Kontekstens kraft viser at mennesket er mye mer følsomt overfor omgivelsene enn det ser ut som.

Når det gjelder personlighet, tenker vi alle helt naturlig i absolutter; at en person enten er eller ikke er på den ene eller andre måten. Men det Zimbardo og Hartstone og May hevder, er at dette er feil, og at når vi bare tenker ut fra medfødte trekk og glemmer situasjonens rolle, lurer vi oss selv med hensyn til de virkelige årsakene til menneskelig atferd.

Fortsettelse lese bøker

• "Utbrytere - historien om suksess" av Malcolm Gladwell
  • "Blink - The Power of Thinking Without Thinking" av Malcolm Gladwell
  • "Blink - kunsten å tenke uten å tenke seg om" av Malcolm Gladwell
  • "David og Goliat - underdogs, tapere og kunsten å nedlegge kjemper" av Malcolm Gladwell
  • "Outliers - The Story of Success" av Malcolm Gladwell
  • "Kreativitet - hjernevitenskapen bak ideene og hvorfor dagdrømmerne skal redde verden" av Hilde Østby
  • "Kanskje du er frisk? - en bok om alt det syke vi gjør for helsa vår" av Kaveh Rashidi
  • "E=mc2 - en biografi om verdens mest berømte ligning" av David Bodanis
  • "Digital demens - alt om hvordan digitale medier skader deg og barna dine" av Manfred Spitzer
  • "Virkeligheten er ikke slik vi tror - om tingenes grunnleggende oppbygning" av Carlo Rovelli
  • "Hverdagspsyk - hvorfor har jeg det sånn?" av Rebekka Th. Egeland
  • "Mørke midt på dagen - en bok om depresjon" av Andrew Solomon