En sånn jente

en dokumentar om voldtekt

Vigmostad Bjørke 2017 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

I en kommune på Østlandet blir flere tenåringsjenter voldtatt av kameratene sine. Selvjustisen i gjengen er brutal: «Hold kjeft, ellers er du ikke en av oss.»

Marthe Stavrum er samboer med Norges-historiens mest notoriske serievoldtektsmann, Julio Kopseng. I ni måneder bor hun med mannen som mishandler, straffer og voldtar henne.

Andrea Voll Voldum blir med på nachspiel i Hemsedal der hun blir tilbudt dop. Hun er bevisstløs da tre menn bærer henne inn i en campingvogn. Andrea sier hun ble voldtatt i timevis.

Med innlevelse og engasjement forteller Monica Flatabø en rystende historie om voldtekter i dagens Norge. Hvorfor blir Marthe hos mannen som voldtar henne? Hvorfor er det så mange ungdommer som ikke vet hva en voldtekt er? Hvordan snakker vi med sønnene våre om sex? Og hvorfor er voldtekt fremdeles et stort samfunnsproblem i et likestilt og sivilisert land som Norge?

Om forfatteren:
Monica Flatabø er featurejournalist i VGs lørdagsmagasin. Hun har tidligere jobbet som utgavesjef i KK, som journalist i Dagbladet Magasinet og som frilansjournalist for A-magasinet. Hun er utdannet ved Universitetet i Oslo og Høyskolen i Oslo.

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241913655

EAN 9788241913655

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Marthe Stavrum Andrea Voll Voldum

Denne fikk terningkast 6 av meg, utrolig bra skrevet og en ordentlig tankevekker. Boken sluker deg og selv om man til tider virkelig vil legge den fra seg er det ikke alltid så lett. Anbefaler å lese den i porsjoner, da jeg selv merket et jeg faktisk ble fysisk kvalm av å lese deler av den. Løp og les folkens, dette er en viktig bok!

Now, should we treat women as independent agents, responsible for themselves? Of course. But being responsible has nothing to do with being raped. Women don't get raped because they were drinking or took drugs. Women do not get raped because they weren't careful enough. Women get raped because someone raped them.

Jessica Valenti, The Purity Myth

Flere av de store filosofene fremhever frihet som en grunnleggende verdi i menneskets eksistens. Den er nært forbundet med vår følelse av verdighet. Vi vil klare oss selv, være selvstendige og frigjøre oss for å ha et godt liv. Prisen vi mennesker betaler for friheten vår, er ansvaret for våre egne handlinger.

Åpenhet er dessuten en måte å slå tilbake mot overgriperen på. Voldtektsmannen er avhengig av ofrenes skam og taushet for å slippe unna med forbrytelsen. Ved å fortelle, og ved å anmelde, blir det vanskeligere å slippe unna med en så alvorlig forbrytelse.
Vi må snakke om voldtekt.

Paradoksalt nok kan voldtektsofre oppsøke eller prøve å gjenskape sitt eget traume. De kan ta med seg fremmede hjem fra byen, gå på nachspiel eller drikke seg fulle på fest. Noen sier de føler en dragning mot det de er redd for. Sigmund Freud kalte dette repetisjonstvang og mente det var et ubevisst forsøk på å gjenvinne kontroll over det traumatiske.

Mellom 8000 og 16000 norske kvinner blir voldtatt eller forsøkt voldtatt hvert år, ifølge Voldtektsutvalget. Men hva med alle mammaene og pappaene? Brødrene og søstrene, besteforeldrene, kjærestene? Dem hører vi sjelden om. De blir mørketallene bak mørketallene.

Legger inn bøker jeg vil lese og føle jeg burde å lese. Enten har tenkt å låne dem, kjøpe dem eller har den i hyllen ulest. Gi gjerne tips om du har noen gode bøker.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Meetoo-bevegelsen er kåret til Årets person av Time Magazine. Temaet er også (dessverre) alltid aktuelt. Her har vi samlet et knippe ungdomsbøker med seksuelle overgrep som tema.

• "Det andre barnet - roman" av Line Nyborg
  • "Under snøen" av Monika Steinholm
  • "Den usynlige krigen - historien om Eva - og vold mot kvinner og barn i norske hjem" av Jon Gangdal
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Naken" av Anna Rasmussen
  • "Knut - nobody's baby" av Unni Lindell
  • "Nesten menneske - biografien om Julius" av Alfred Fidjestøl
  • "Kan vi bare late som" av Camilla Sandmo
  • "James Franco spytter når han snakker - roman" av Erik Eikehaug
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "Ikke si det til noen - historien om et barn, ei bygd og en ordfører" av Jon Gangdal
  • "Da himmelen falt - om retten til å velge hvem man skal gifte seg med" av Nazish Khan