På vei mot toppen

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2020 Innbundet

Den andre boka fra bestselgerforfatteren bak THE HATE U GIVE

16 år gamle Bri drømmer om å bli tidenes største rapper. Som datter av en legendarisk undergrunnsrapper, som døde før gjennombruddet, har hun store sko å fylle. Men det er vanskelig å nå toppen når man blir stemplet som gangster på skolen, og kjøleskapet hjemme er tomt etter at moren ble arbeidsløs. Det går opp for Bri at hun ikke bare kan gå og drømme om å nå toppen, hun SKAL slå gjennom og bli størst.
På vei mot toppen er en historie om å kjempe for sine drømmer - mot alle odds. Det er en historie om den desperate virkelighet som mange fattige, svarte familier opplever i dagens USA.

ISBN13 9788205524620

EAN 9788205524620

Omtalt sted USA

Bri vil bli hip hop artist som faren var, men det er ikke lett å nå drømmen når man blir stemplet som gangster og familien knapt har råd til mat og strøm. Bri tenker tekster, hun assosierer i rim og lager strofer hun kan bruke i ringen. En dag får hun muligheten til å battle i ringen, dette kan bli startskuddet på veien mot drømmen.
En medrivende ungdomsbok full av musikk og samfunnskritikk.

16 år gamle Brianna drømmer om å bli en berømt rapper akkurat som sin far. Faren hennes ble drept da han var på vei opp og Bri var liten, men folk kaller henne fortsatt Lil law, etter hennes far, Lawless. Hun får komme inn i ringen og rap-battle mot sønnen til hennes fars tidligere manager. Det blir starten på en reise i musikkbransjens lunefulle spor. Da moren hennes mister jobben og regningene hoper seg opp, er det ikke bare drømmen om anerkjennelse som driver henne, men også håpet om å kunne redde familiens økonomi. Det er mye å bære for en 16 åring, som i tillegg skal gjøre det bra på skolen og beholde venner og kjæreste. Jeg hørte den amerikanske lydboka på Storytel, den anbefales, for Bahni Turpin leser boka med innlevelse.

"Bestemor satte av sted som vanlig, og som vanlig kom parykken på avveier. Bestefar stakk den innunder armen, så det så ut som hårveksten i armhulen hans var ute av kontroll."

• "Kunsten å tryne" av Jan Tore Noreng
  • "Arr som vinger" av Erin Stewart
  • "Prosjekt 360" av Anneli Klepp
  • "Mot stjernene er vi ingenting" av Lars Mæhle
  • "Han & dem" av Katarina von Bredow
  • "Mine verste år" av James Patterson
  • "Charlie blir en kylling" av Sam Copeland