Det fins ikke monstre

av (forfatter), Kory Merritt (illustratør) og Nina Aspen (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2022 Innbundet

Hva hvis du forsvant og ingen lenger kunne huske deg? I Bekkeblomholm skjer det aldri noe skummelt. Gressplenene er nyslått, fortauene rene og pene, og klangen fra isbilen er stort sett det eneste som høres. Men nå har flere barn forsvun- net - det er bare det at ingen merker det, for ingen kan lenger huske dem. Ikke vennene deres, ikke lærerne, ikke engang foreldrene. Men Levi og Karo husker. De er de eneste som innser at så snart natten senker seg, er ingen trygge. I skyggene lurer en skremmende skikkelse som truer med å sluke hele byen. Hvis ikke Levi og Karo tar opp kampen og redder de forsvunne barna, er alle fortapt.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2022

ISBN13 9788241956218

EAN 9788241956218

Serie Det fins ikke monstre (1)

Genre Grøssere

Det fins ikke monstre av Kory Merritt, var en av bøkene jeg likte godt i mars, selv om jeg ikke er målgruppa.

Men hva gjør vel det? Det morsomme med Det fins ikke monstre, er at den inneholder en del skrekkreferanser for oss voksne, noe de unge leserne kanskje ikke er gamle nok til å forstå. Jason og Freddy nevnes. Karene fra Friday the 13th og A Nightmare on Elm Street filmene. Karo har blant annet en bok med navnet Joe Hill på, som er sønnen til Stephen King, og isbilsjåføren ser ut som en ung Robert Englund, som er mest kjent for å være Freddy Krueger. Sånn sett var det festlig å lese denne boka.

Herlige og dekorative illustrasjoner
Det beste med hele boka var illustrasjonene. Ofte leser man bøker med to forfattere når det gjelder barnebøker, der den ene har skrevet teksten og den andre har illustrert. Å se en forfatter gjøre begge deler, har vært et savn og det er mer beundringsverdig, når de tegner historiene sine selv. Selv om illustrasjonene er fargeløse, er det mye liv i dem, og liker hvordan han dekorerer teksten med illustrasjonene sine.

Men hva handler Det fins ikke monstre egentlig om? Den er om Levi som bor sammen med en eldre og yngre søster og moren. De flyttet til forstaden etter at foreldrene deres skilte lag. Levi synes det er vanskelig å være på skolen siden han er stemplet som "den nye", men en rar jente som heter Karo, lar ham ikke være i fred. Til slutt begynner de å vanke sammen. Hun er også den eneste som tror på Levi, da lillesøstrene hans forsvinner, og alle tingene på rommet er forsvunnet sammen med henne. Familien hennes og andre husker henne ikke. Det er som om minnene deres om henne er slettet, bare Levi og Karo husker henne, hvorfor? Og hvordan skal de bringe henne helskinnet tilbake? Mens de prøver å redde Levis lillesøster, oppstår det mange farer og utfordringer, og de må trosse frykten ...

Første bok i en serie
Det høres kanskje ut som en standardaktig historie for de unge. På en måte er det det, men samtidig kaster Merritt inn litt andre elementer, og illustrasjonene er med på å løfte opp handlingen. Dette er første bok i en serie, og jeg er vil veldig gjerne få med meg den neste, også.

Fra min blogg: I Bokhylla

(Eksemplar fra Vigmostad & Bjørke, mot en ærlig anmeldelse)

• "Pass deg for dukken" av Mike Ford
  • "Ekte gjenferd - Norges skumleste spøkelser" av Camilla Otterlei