På vei mot toppen

av (forfatter) og Vibeke Saugestad (oversetter).

Gyldendal 2021 Heftet

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788205546998

EAN 9788205546998

Omtalt sted USA

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Barn og ungdom 2021

Bri vil bli hip hop artist som faren var, men det er ikke lett å nå drømmen når man blir stemplet som gangster og familien knapt har råd til mat og strøm. Bri tenker tekster, hun assosierer i rim og lager strofer hun kan bruke i ringen. En dag får hun muligheten til å battle i ringen, dette kan bli startskuddet på veien mot drømmen.
En medrivende ungdomsbok full av musikk og samfunnskritikk.

16 år gamle Brianna drømmer om å bli en berømt rapper akkurat som sin far. Faren hennes ble drept da han var på vei opp og Bri var liten, men folk kaller henne fortsatt Lil law, etter hennes far, Lawless. Hun får komme inn i ringen og rap-battle mot sønnen til hennes fars tidligere manager. Det blir starten på en reise i musikkbransjens lunefulle spor. Da moren hennes mister jobben og regningene hoper seg opp, er det ikke bare drømmen om anerkjennelse som driver henne, men også håpet om å kunne redde familiens økonomi. Det er mye å bære for en 16 åring, som i tillegg skal gjøre det bra på skolen og beholde venner og kjæreste. Jeg hørte den amerikanske lydboka på Storytel, den anbefales, for Bahni Turpin leser boka med innlevelse.

"Bestemor satte av sted som vanlig, og som vanlig kom parykken på avveier. Bestefar stakk den innunder armen, så det så ut som hårveksten i armhulen hans var ute av kontroll."

Prinsessen får gave fra bokbransjen H. K. H. prinsesse Ingrid Alexandra fylte 18. år 21.01.22 «Bokbransjen har gått sammen om å gi prinsessen en dannelsesgave. Og hva er vel mer dannende enn en bokpakke? I et videointervju i regi av NRK svarer prinsessen på spørsmål fra andre ungdommer. En av ungdommene spør hva prinsessens nyttårsforsetter er. Prinsessen svarer: Å lese mer bok og være mer aktiv. Bokpakken består av et utvalg av de siste års vinnere av Brageprisen, Kritikerprisen, Bokhandlerprisen, Bokhandelens sakprosapris, Vesaasprisen, Rosettaprisen, Bastianprisen, Uprisen, Årets tegneserie og Arbeiderlitteraturprisen» (bok365.no, 21.01.22)

Lest i 2020

• "Bare en venn" av Selma Ibrahim