Med på leken

av (forfatter) og Pia von Hirsch (forfatter).

Gyldendal 2016 Innbundet

Sterk og aktuell ungdomsroman

Jeg er Amalie. Lenge ville jeg dø. Den fasen er heldigvis over. Fra og med i dag er jeg ny, og den nye Amalie fokuserer bare på én ting: hevn.
Amalie er 18 år når hun blir utsatt for et av de såkalte "gråsoneovergrepene" på fest, der alkohol er involvert og gjerningsmannen er en i bekjentskapskretsen. Smerten og skammen er altoppslukende, og det tar ikke lang tid før hun har mistet alt hun elsker. Men gradvis forvandles.smerten til aggresjon, og.snart er det bare raseriet som står tilbake. Amalie bestemmer seg. Hun går for hevn, og akter ikke å gi seg før de som har skadet henne selv.ønsker seg døden.
Med på leken er en roman som skildrer effekten et seksuelt overgrep kan ha på et menneskes liv. Det er en bok om tap, smerte, sinne og hevn. Men siden livet ofte er det som skjer med deg mens du er opptatt med å planlegge det, er det også en bok om nærhet og kjærlighet, og om kunnskap, fellesskap og solidaritet.

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788205494787

EAN 9788205494787

Omtalt sted Oslo

Handler om voldtekt. Amalie blir voldtatt på en fest hvor hun er overstadig beruset. Hun har lagt seg og blir voldtatt mens hun sover. Våkner av at han er inne i henne.. Hun er i sjokk og anmelder overgrepet etter noen dager, men det blir henlagt. Hun får store psykiske plager av dette, og det preger hverdagen og hennes nærmeste. Jeg leste 80 sider, og avbrøt, Ikke fordi det er en dårlig bok, men det er en ungdomsroman og måten den er skrevet på fenget meg ikke nok. Jeg er nok ikke i målgruppa, men jeg har ingen problemer med å anbefale denne til andre som er opptatt av tematikken, særlig ungdom som den henvender seg til. Den er jo veldig aktuell. Det er så mange holdninger og fordommer fortsatt til jentene når de blir utsatt for slike festvoldtekter, dessverre..

Er det umulig for oss mennesker å forstå det vi ikke har erfart eller opplevd selv? I så fall er det ikke mye håp for oss.

Nå er Skam slutt. FOR GODT. Det nekter vi å godta, så her har vi samla en liste FULL av bøker for deg som elsker SKAM.

Meetoo-bevegelsen er kåret til Årets person av Time Magazine. Temaet er også (dessverre) alltid aktuelt. Her har vi samlet et knippe ungdomsbøker med seksuelle overgrep som tema.

• "Hodeløs - ikke få panikk, ikke mist hodet" av Kjetil Johnsen
  • "Party!" av Ingunn Aamodt