Tvang og tvil

en innsideberetning fra norsk psykiatri

Kagge 2017 Innbundet

Et skjellsettende gløtt inn i psykiatrien gjennom blikket til en som jobber på innsiden.

Med det siste lobotomiinngrepet i Norge i 1974 ble psykiatriens overgrepshistorie erklært avsluttet. Men fortsatt er rommene lukket. De moderne overgrepene er tilpasset vår tid. Vi ser dem ikke.

Lukkede rom skaper kulturer hvor utydelig diagnostikk, mangel på retningslinjer og maktmisbruk råder. Tilfeldigheter og den enkelte behandlers skjønn får fritt spillerom. Ubegrunnet tvang og skadelig medisinbruk ties ihjel. Myke overtramp skjules av psykoterapiens godhetsteppe. Usynlige valg sorterer verdige trengende fra de uverdige.

"Tvang og tvil" stiller nysgjerrigheten og vekker frykten. Boka er så spennende som bare virkeligheten kan være.

Historien er både hverdagslig og fremmed. Forfatteren viser frem en underlig, skremmende og rørende verden, med skjebner du aldri vil glemme.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248919698

EAN 9788248919698

Omtalt sted Norge

Diagnoser blir lett objektiviserende og dermed marginaliserende kategorier. "Den andre" blir "det andre".

En sykdom er fremmed for organismen. Den kommer kastet på deg, eller sniker seg inn, utenfra. I den ligger en forestilling om at man igjen kan bli frisk. Men det må også en ytre kraft til: noe eller noen som kan kurere deg. Du selv blir avmektig, objekt for hjelperens velvilje. Det er hjelperen som sitter med definisjonsmakten.

• "Asylet - Gaustad sykehus 150 år" av Thorvald Steen
  • "Jakten på en overgriper - Annetts historie" av Therese Ridar
  • "Brev til min datter - datteren fra Alvdal-saken med gripende brev til sin egen datter" av Anne-Britt Harsem
  • "Anorektisk" av Ingeborg Senneset
  • "I et hus i Alvdal - eldstesønnens historie" av Anne-Britt Harsem
  • "Doktor Mengele - liv og forbrytelse" av Anders Otte Stensager
  • "Ingen vet hvem jeg er" av Margreth Olin
  • "Stå imot - si nei til selvutviklingen" av Svend Brinkmann
  • "Monika-saken - min historie - fra drapsetterforsker til varsler" av Robin Schaefer
  • "Ære være mine døtre - en fars fortelling om å drepe sitt eget barn" av Lene Wold
  • "Hvem drepte Birgitte Tengs? - en kriminaldokumentar" av Bjørn Olav Jahr
  • "Brevene dine legger jeg under madrassen - en brevveksling 1971-2002" av Astrid Lindgren