Tvang og tvil

en innsideberetning fra norsk psykiatri

Kagge 2017 Innbundet

Et skjellsettende gløtt inn i psykiatrien gjennom blikket til en som jobber på innsiden.

Med det siste lobotomiinngrepet i Norge i 1974 ble psykiatriens overgrepshistorie erklært avsluttet. Men fortsatt er rommene lukket. De moderne overgrepene er tilpasset vår tid. Vi ser dem ikke.

Lukkede rom skaper kulturer hvor utydelig diagnostikk, mangel på retningslinjer og maktmisbruk råder. Tilfeldigheter og den enkelte behandlers skjønn får fritt spillerom. Ubegrunnet tvang og skadelig medisinbruk ties ihjel. Myke overtramp skjules av psykoterapiens godhetsteppe. Usynlige valg sorterer verdige trengende fra de uverdige.

"Tvang og tvil" stiller nysgjerrigheten og vekker frykten. Boka er så spennende som bare virkeligheten kan være.

Historien er både hverdagslig og fremmed. Forfatteren viser frem en underlig, skremmende og rørende verden, med skjebner du aldri vil glemme.

Forlag Kagge

ISBN13 9788248919698