Kvinnen i Isdalen

nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte

av (forfatter) og David Keeping (illustratør).

Vigmostad Bjørke 2018 Innbundet

«En imponerende bok.» Gunnar Staalesen
En ukjent kvinne blir i november 1970 funnet død og forbrent i Isdalen ved Bergen. Raskt viser det seg at hun har operert med en rekke forskjellige identiteter og er blitt observert flere steder i landet. Men hvem hun er, hva hun foretok seg her til lands og om det var drap eller selvmord, blir aldri avdekket. Forklaringene har variert voldsomt spesielt har spionasje stått sterkt som forklaring på hva hun drev med.
Forfatteren har gått gjennom politiets etterforskning dag for dag fram til saken ble henlagt og har selv etterforsket hele saken på nytt. Etter hvert blir det klart at politiet har oversett viktige spor underveis. En rekke nye opplysninger gir svar på hva kvinnen gjorde i Norge og hvordan hun døde.
Denne intense beretningen gir et helt nytt bilde av den gåtefulle kvinnen i Isdalen
Forord av Gunnar Staalesen.

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2018

ISBN13 9788241915703

EAN 9788241915703

Omtalt tid 1970-1979

Omtalt sted Bergen

«Hun blir funnet død og forbrent på et vanskelig tilgjengelig og bortgjemt sted i utkanten av Bergen en tåkefull dag i november 1970. Det er et uhyggelig funn. Merkelapper er fjernet fra eiendeler. En «hemmelig kode» blir oppdaget. Kvinnen brukte forskjellige parykker. Hun byttet mellom ulike navn. Vitner som hadde sett henne, ga næring til konspirasjonsteorier. Pressen slo mysteriet stort opp.
Navnet Isdalen gir i seg selv frysninger. I årenes løp hadde det skjedd tragiske ulykker mellom de bratte dalsidene. Området der kvinnen ble funnet, hadde derfor på folkemunne fått det enda mer uhyggelige navnet Dødsdalen. Få kriminalsaker i Norge er blitt så omspunnet av myter og gåter som denne. Ingen visste hvem hun var. Ingen visste hvor hun kom fra. Ingen visste hva hun gjorde, og ingen hadde meldt henne savnet. Vitner observerte henne med ukjente menn. En mystisk drosjesjåfør, som var blant de siste som så henne i live, skal aldri ha blitt oppsporet. I løpet av kort tid ble etterforskningen utvidet tildet meste av Europa. Selv om ryktene gikk, benektet politiet i mange år at Politiets overvåkingstjeneste var involvert i saken.
Etterforskningen viste at liket var brent med bensin. Spor av noe bål ble ikke funnet, men politimesteren i Bergen konkluderte med selvmord mindre enn en måned etter at funnet ble stadfestet. En ulykke ble også antydet. Fra flere hold ble det hevdet at politiet la lokk på saken. Så sent som i 2002 uttalte sjefen for Politiets sikkerhetstjeneste i Bergen: «I Isdalsaken blir det ikke gitt noen kommentarer. Jeg kan ikke engang svare på hvorfor vi ikke vil kommentere den.»

Jeg fikk frysninger innimellom når jeg leste boken til Dennis Zacher Aske: Kvinnen i Isdalen. Nytt lys over norgeshistoriens største kriminalgåte. Sitatet over er fra bokens innledning. Det er bare å innrømme; jeg kunne lite om krimgåten før jeg leste boken. Etter å ha lest boken er det bare å si at det er en utrolig historie. En bok for krimhungrige nordmenn.

Det har vært skummelt å gå ut i mørke om kvelden de siste dagene. Selv er jeg vokst opp med en forsvinningssak i nabolaget som aldri ble oppklart. Spørsmålet om vedkommende hadde reist hjemmefra av egen fri vilje eller ble drept har aldri blitt besvart. Når historien under oppveksten innimellom dukket opp i ukeblader, ble uhyggen rundt saken forsterket. Jeg kjente på denne uhyggen under lesingen av boken til Dennis Zacher Aske som er utgitt i 2018. Litt for mye gjentakelser synes jeg, men forfatteren skriver i innledningen at dette har han gjort bevisst for å gjøre det enklere for leseren å holde oversikten.

Kapittel 1-15 i boken er presentasjon av etterforskningen. De siste kapitlene er forfatterens egen etterforskning, spørsmål og synspunkter. Etter å ha lest boken stiller jeg et stort spørsmål ved at kvinnen begikk selvmord.

Omtalen er kopiert fra dette blogginnlegget - link

True crime-bøker

Så at de hadde sommer-bokbingo på Halden bibliotek i år når jeg var inne på hjemmesiden for å sjekke om to bøker var inne. Linken til å laste ned skjemaet ligger på startsiden.

Har spikret 6 bøker; den jeg leser nå (kjøpt på eBay), en av de jeg sjekket om var inne på Halden bibliotek, en jeg lånte på Sarpsborg bibliotek igår, en jeg lånte tidligere i måneden til Popsugar RCh, en GN lånt på Strömstad bibliotek og en jeg kjøpte på eBay.

05.07 - Har nå lest 5 bøker, leser på den sjette og har spikret 4 til så langt. To av de spikrede er også bøker jeg leser for Popsugars Reading Challenge. Jeg skal velge minst 4 til som er for begge utfordringen, siden jeg er på etterskudd der med kun 18 av 50 punkter så langt.

20.08 - Er nå ferdig med 12 punkter, har valgt ut bøker for 8 til, men kan få en full rekke med en bok. Har en måned igjen, og ser hvor langt jeg kommer. Av de 8 er 6 også med på Popsugars ReCh.

Leste bøker 2018

Fant denne leseutfordringenen sist jeg var innom på biblioteket, men denne er det ingen gevinst på. Det hadde heller ikke noen dato, jeg ringte og spurte, men siden det var ingen premie kunne jeg velge selv. Derfor velger jeg Juni - Juli - August, da kan jeg bruke noen av de jeg allerede har lest.

• "Jul der ingen skulle tru at nokon kunne bu" av Oddgeir Bruaset
  • "Norge rundt - 40 år med gode historier" av Irina Lee
  • "Orkanen - første nyttårsdag 1992" av Oddgeir Bruaset
  • "Høyt henger de - thriller" av Eva Joly
  • "Barndom 30-tallet" av Jon Gunnar Arntzen
  • "Undersøkelseskommisjonen av 1945" av Undersøkelseskommisjonen av 1945
  • "Hurtigruten minutt for minutt - jubelferden, folkefesten, landskapet" av Bjørn Tore Pedersen
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Mine ni liv" av Shabana Rehman