Virginia Woolf

Gyldendal 2011 Heftet

Boka forteller om livet til den engelske forfatteren Virginia Woolf, tar for seg vennene hennes i Bloomsbury-kretsen og beskriver veien fram til forfatterens selvmord.

Om en av verdens mest kjente og innflytelsesrike forfattere

Nina Goga om IKON Virginia Woolf i barnebokkritikk.no:
"Hvis Woolfs bok Et eget rom (1929) i dag nærmest kan regnes som en feministisk bibel, slik Hagerup hevder, så kan kanskje Hagerups biografi om Woolf fungere som en feministisk eller litteraturfaglig katekismus for en ny generasjon unge skrivere og lesere."
Les hele anmeldelsen på barnebokkritikk.no
Om boken:
Virginia Woolf ville alltid bli forfatter. Allerede som fjortenåring hadde hun bestemt seg for at hun var genial. Omringet av bøker og født i en familie med dype litterære røtter var det bare et tidsspørsmål før Virginia selv kom til å skrive noe fantastisk. Å ha store mål når man er fjorten er kanskje ikke så uvanlig, men det spesielle med Virginia Woolf er at hun fikk rett.
Hun brukte livet sitt på å skrive de fantastiske romanene hun hadde planlagt allerede som ungdom, og forfatterskapet hennes kom til å bli helt sentralt i verdenslitteraturen. Vennegjengen hennes, Bloomsbury-kretsen, tilhørte den intellektuelle eliten. De var liberale, feminister og modernister som på ulike vis skulle sette spor etter seg i det britiske samfunnet.
Virginia hadde altså nådd målene hun hadde satt seg som 14-åring og vel så det. Men den 28. mars 1941 gikk hun ut i elva like ved huset der hun bodde med lommene fulle av steiner. Virginia Woolf begikk litteraturhistoriens kanskje mest berømte selvmord.
Som forfatter hadde hun arbeidet fram frem sin egen stil, som nådde sitt høydepunkt i romanen Mrs. Dalloway fra 1925. Senere viktige verk er To the Lighthouse (1927), A Room of One's Own (1929), Orlando (1928) og The Waves (1931). Flere av bøkene er filmatisert, og filmen om hennes liv med Nicole Kidman som «Virginia Woolf» ble Oscar-nominert i ni kategorier.
I denne boken forteller Hilde Hagerup sin historie om den mytiske forfatteren Virginia Woolf.

ISBN13 9788205404007

EAN 9788205404007

Serie Ikon

Omtalt sted England

Omtalt person Virginia Woolf

Tildelt litteraturpris Fagbokprisen 2011

«Virginia Woolfs liv ble svært ulikt det livet moren, Julia, hadde levd. Hun ble aldri et speil der mennene rundt henne kunne se seg selv i dobbelt størrelse. Hun ble aldri sykepleier, hun fikk ikke barn å ta seg av, hun engasjerte seg ikke spesielt i skjebnene til fattige enkeltmennesker eller syke, gamle slektninger. Ekteskapet med Leonard liknet heller ikke på foreldrenes ekteskap. Var Virginia ødelagt av de mennene som hadde forgrepet seg på henne da hun var liten? Hadde hun, ved å velge bort den måten å være kvinne på som moren ville akseptert, valgt seg over i en slags maskulinitet? Ble hun mindre kvinne fordi hun valgte å jobbe og å tenke? «

Sitatet over er fra boken om Virginia Woolf av Hilde Hagerup.

Det skal godt gjøres om navnet Virginia Woolf ikke dukker opp i en eller annen sammenheng innenfor litteratur. Hvem var denne kvinnen som gjør at hun nevnes så ofte. Hva er det med bøkene hennes som gjør at hun er så kjent.

Romanen Mrs Dalloway av Virginia Woolf står i min bokhylle. Antakeligvis kjøpt en gang det var månedens hovedbok i Bokklubben. Påbegynt flere ganger, men det var ingen kjemi mellom meg og romanen.

Virginia Woolf var tema i denne boken jeg skrev om i innlegget:

Michael Cunningham: Timene (The Hours)

Men det var Mari som har bokbloggen Flukten fra virkeligheten som tipset meg om boken til Hilde Hagerup her

Boken jeg nå har lest er på 96 sider er en del av IKON serien til Gyldendal forlag. Målgruppen er i utgangspunktet unge lesere. Men jeg har lest mange biografier skrevet for unge lesere som har vært mitt i blinken for meg, og det var Hilde Hagerups bok også.

For boken fikk Hilde Hagerup Kulturdepartementets pris for beste fagbok for barn i 2011, og juryens skriver om sin begrunnelse;

"Hilde Hagerup skriver med stor entusiasme om emnet sitt, noe som smitter over på leseren. Vi får innblikk, ikke bare i Virginia Woolfs dramatiske liv, men også i diktningen hennes på en levende og forståelig måte. Forfatteren bruker sin egen stemme og sine egne erfaringer i teksten, uten å bli for subjektiv eller flytte fokus over på seg selv. Dette er en biografi som formidler Woolfs utfordringer og prestasjoner på en måte som vil kunne treffe unge lesere."

Jeg kan slutte meg til begrunnelsen. Jeg har nå et bedre grunnlag for å lese Mrs Dalloway, og har også kjøpt følgende bøker:

Bjørg Vindsetmo: Virginia Woolf
Virginia Woolf: Til fyret
Virgina Woolf: Et eget rom

Hilde Hagerup presenteres slik på Ubok.no:

«Hilde Hagerup er født i 1976. Etter barndom og ungdom i Fredrikstad dro hun til Storbritannia, der hun bl.a. har studert den 3. verdens historie ved Universitetet i London.
Hilde Hagerups bøker har fått stor oppmerksomhet og anerkjennelse og er utgitt i Danmark, Sverige, Island, Litauen, Tyskland, Frankrike, Thailand, Finland, Nederland og Kroatia. For "Bølgebiter" (1998) ble hun tildelt Kulturdepartementets debutantpris. "Høyest elsket" utkom i 2000, og for "Løvetannsang" (2002) mottok hun Kritikerprisen, Sonja Hagemanns barnebokpris og Skolebibliotekarenes pris. For "Bittet" (2007) ble hun tildelt Kirke- og kulturdepartementets litteraturpris.
Hilde Hagerup har også skrevet en biografi om Agatha Christie, flere noveller og skuespillet "Kolibri". I 2005 kom romanen "Lysthuset", hennes første bok for voksne. I tillegg til sine egne bøker har hun bidratt med noveller i en rekke antologier.»

Ved å lese boken har jeg fått et innblikk i livet til Virginia Woolf fra hun blir født 25. januar 1882 til hun begikk selvmord 28. mars 1941. Med steiner i lommene gikk hun ut i elven Ouse, og ble funnet tre uker senere.

Virginia Stephen blir født inn i en familie med «mine, dine og våre barn». Sammenlignet med hovedvekten av britiske borgere på denne tiden, var familien godt stilt materielt sett.

«Virginias familie tilhørte den øvre middelklassen. Rike barn som Virginia hadde guvernante eller nanny, som bodde hos familien og sov i et rom i tilknytning til
barneværelsene. Barneværelsene i 22 Hyde Park Gate 18 i fjerde etasje. De besto av to rom; et soverom, der guvernanten sov sammen med de fire yngste barna, og et lekerom, der de oppholdt seg på dagtid. Det var som en egen verden. Utenom turene i Kensington Gardens, var det på i barneværelsene de tilbrakte det meste av tiden. Hvordan var det å være et barn og skulle sove, spise og leke på to mørke rom i fjerde etasje? Hva fant de på dagen lang? Noe av det første Virginia husket fra barndommen sin, var verden slik den så ut under bordet i lekerommet.»

Som de fleste andre rike mennesker på den tiden, dro familien Stephen til et landsted ved sjøen om sommeren: et hus utenfor St Ives i Cornwall som de leide mange år på rad. Forfatteren mener at det er ingen tvil at Virginia har brukt sin egen familie og egne minner derfra i romanen Til fyret. Jeg har vært i St Ives, og her er et bilde jeg tok dengang:

Selv om faren Leslie støttet ideen om at kvinner burde få utdannelse, fikk dette ingen betydning for Virginia og søsteren Vanessa. Brødrene Thoby og Adrian fikk gå på privatskoler og senere på Cambridge. Virginia og Vanessa fikk hjemmeundervisning som foreldrene stod for. Det gikk ikke alltid så bra. Farens undervisning i matematikk som eksempel var ikke bedre enn at Virginia måtte legge sammen på fingrene resten av livet. Men det var en positiv ting for Virginia: hun fikk fri tilgang til farens bibliotek, og det var gjennom bøkene hun leste at hun fikk sin intellektuelle ballast.

«Likevel var hun bitter hele livet, hun følte at brødrene hadde hatt tilgang på kunnskap hun selv hadde blitt snytt for. Og hvorfor det? Virginia irriterte seg over at hun ikke fikk måle seg mot andre:
«Var jeg smart, dum, pen, stygg, lidenskapelig eller kald», skrev hun seinere. «Delvis fordi jeg ikke har gått på skole og aldri har konkurrert på noen måte med barn på min egen alder, har jeg aldri hatt mulighet til å sammenlikne talentene og feilene mine med andres.»
Det stemte nok ikke helt, hun var i hvert fall veldig klar over at hun kunne bli forfatter og likte at folk skrøt av henne. Faren var enig. Han mente også at hun burde skrive. Det i seg selv var en kompliment, det var jo nettopp litteraturen som var Leslies egen verden. Særlig fordi faren så talentet hennes, virker det ekstra urettferdig at Virginia aldri fikk lov til å gå på skole.»

Allikevel, for Virginia og Vanessa hadde foreldrene et mål, døtrene skulle bli gift. Men Virginia var opptatt av å være selvstendig, også økonomisk. Hun jobbet som lærer i litteratur på en kveldsskole og tjente penger på artikler hun skrev. Tema rundt at hun som en av victoriatidens kvinner hele livet skulle passes på av menn tok hun opp i Et eget rom som ble utgitt i 1929 og er basert på forelesninger hun holdt på Cambridge året før.

Da Virginia var tretten år dør moren plutselig av revmatisk feber, superkvinnen som hadde vært full av omsorg for alle, men samtidig vært pen og feminin.

«Var det noe maskulint bare over det at man i det hele tatt hadde mål og ambisjoner? Det er kanskje ikke så rart at det var faren Virginia hadde sterkest bånd til av foreldrene. Følelsen av å måtte velge mellom det å skrive og det å være kvinne, skulle forfølge Victoria hele livet.»

Morens død utløste Virginias første depresjon, og legen beordret hvile og frisk luft, men aller viktigst var det at Victoria sluttet å skrive og tenke:

«Leger i victoriatiden mente at psykisk syke eller nervøse kvinner var en fare for seg selv. De måtte beskyttes, spesielt mot intellektuelle aktiviteter. Det å lese og skrive var direkte skadelig for en nervøs jente. Man trodde at for mye kunnskap og tenking kunne føre til at jenter ikke kunne få barn! Det var altså bedre å være en dum mor enn en klok enslig kvinne. Virginias familielege bestemte at undervisningen hennes skulle stoppes. I stedet anbefalte han at hun var mye ute. Halvsøsteren Stella marsjerte henne gjennom London Zoo, de besøkte portrettgalleriet og nasjonalgalleriet, og Virginia fikk oppgaver hjemme i hagen.»

Dette var noen smakebiter fra boken til Hilde Hagerup. Det skjedde mye i livet til Virginia Woolf. Et liv som i stor grad ble styrt av menn. Brorens overgrep ikke minst som fikk negativ betydning for henne. Men til tross for all motbør hun fikk, også fra depresjonene som satte henne tilbake i perioder, fikk hun skrevet mange bøker som fortsatt leses. Bøker som er inspirert av livet hun levde og tiden hun levde i. Det er også skrevet mange bøker om Virginia Woolf. Boken til Hilde Hagerup er en inspirasjonskilde til å lese flere bøker skrevet om og skrevet av Virginia Woolf.

Omtalen er kopiert fra dette innlegget på bokbloggen min Tones bokmerke

Godt skrevet, interessant, men jeg er usikker på målgruppen her. Skjønner at den er for ungdom, men kan ikke helt se for meg hvem som skal lese den uten noen bakgrunnskunnskaper om miljøet.

”Jeg sier ikke at det er bra at Virginia Woolf ikke fikk gå på skole, men det er kanskje bra at hun aldri lærte seg å skrive kjedelig”

Så at de hadde sommer-bokbingo på Halden bibliotek i år når jeg var inne på hjemmesiden for å sjekke om to bøker var inne. Linken til å laste ned skjemaet ligger på startsiden.

Har spikret 6 bøker; den jeg leser nå (kjøpt på eBay), en av de jeg sjekket om var inne på Halden bibliotek, en jeg lånte på Sarpsborg bibliotek igår, en jeg lånte tidligere i måneden til Popsugar RCh, en GN lånt på Strömstad bibliotek og en jeg kjøpte på eBay.

05.07 - Har nå lest 5 bøker, leser på den sjette og har spikret 4 til så langt. To av de spikrede er også bøker jeg leser for Popsugars Reading Challenge. Jeg skal velge minst 4 til som er for begge utfordringen, siden jeg er på etterskudd der med kun 18 av 50 punkter så langt.

20.08 - Er nå ferdig med 12 punkter, har valgt ut bøker for 8 til, men kan få en full rekke med en bok. Har en måned igjen, og ser hvor langt jeg kommer. Av de 8 er 6 også med på Popsugars ReCh.

Leste bøker 2018

• "Norske konger og dronninger" av Jon Ewo
  • "Hundreår med hodebry - utilregnelighetens historie" av Bernt Gran
  • "Da jeg døde - kampen for et nytt liv" av Ane V. Håbjørg
  • "Du grøne, glitrande - ei hyllest til juletreet" av Oddgeir Bruaset
  • "Kristin må vekk - om Kristin Lavransdatter som ung" av Vigdis Hjorth
  • "Nora - roman" av Merete Pryds Helle
  • "Hilde Wangel - roman" av Klas Östergren
  • "Om vi heftes underveis - krigsseilerne og deres familier" av Kristine S. Henningsen
  • "Vil den virkelige William være så snill å reise seg! - William Shakespeare - et puslespill av en biografi" av Jon Ewo
  • "Døtre - roman" av Eva Aagaard
  • "Kvinne sett fra ryggen" av Jesper Wung-Sung