Drageløperen

av (forfatter), Elisabet W. Middelthon (oversetter) og Helge Winther-Larsen (oppleser).

Cappelen 2007 CD, MP3, 12t. 38min.

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO

Året er 1975, og tolv år gamle Amir fra Kabul ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Amirs venn Hassan lover å hjelpe til. Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en mindre ansett folkegruppe. Amir misunner likevel hans naturlige mot, og ikke minst hans plass i farens hjerte. På turneringsdagen skjer det noe katastrofalt som gjør at guttene mister kontakten med hverandre. Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først etter mange år vender Amir tilbake til Afghanistan. Kanskje dette er hans sjanse til å gjøre opp for seg. Denne utgaven er en lydbok i MP3-format. Den kan kun spilles i CD-spillere som kan spille av dette formatet.

Tolv år gamle Amir som av hele sitt hjerte ønsker å vinne den årlige drageturneringen og dermed sin fars anerkjennelse. Vennen Hassan lover å hjelpe Amir - som han alltid gjør.Hassan er tjenerens sønn, og tilhører en diskriminert folkegruppe, hazaraene, mens Amir er en privilegert gutt fra en velstående pashtunerfamilie. Likevel misunner Amir Hassans naturlige mot, og ikke minst plassen i farens hjerte.Hassan og Amir er begge morløse, de har vokst opp sammen og utgjør et formidabelt par dragekjempere. Dette året, vinteren 1975, kan den prestisjetunge seieren i drageturneringen være innen rekkevidde. Men noe forferdelig skjer på turneringsdagen, og Amir gjør valg som gjør at han mister sin beste venn.Etter den sovjetiske invasjonen flykter Amir og faren til USA, og først mange år etter vender Amir tilbake til et krigsherjet og talibanstyrt Afghanistan. Kanskje er dette hans sjanse til å gjøre opp for seg.Khaled Hosseini ble født i Kabul i Afghanistan i 1965. Hans far var diplomat, og i 1980 fikk Hosseinis familie politisk asyl i USA, etter at Sovjetunionen hadde invadert Afghanistan noen måneder tidligere.Drageløperen er Hosseinis første roman. Den er solgt i over tre millioner eksemplarer og er utgitt i en rekke land.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2007

Format CD, MP3, 12t. 38min.

ISBN13 9788202282585

EAN 9788202282585

Serie Lommelydbok

Omtalt tid 1980-1989 1970-1979 1990-1999

Omtalt sted USA Afghanistan

Lesenivå Voksen

Jeg hadde akkurat lest denne, og hadde lånt den til en ung assistent i bhg der jeg jobbet. Han og jeg kom ut omtrent samtidig i bhg's hage og synet som møtte oss der var vår unge nye vikar, opprinnelig fra Afghanistan, som hadde laget en drage av tynne hvite poser, blomsterpinner og hyssing. Han sto ute i solskinnet og seilte dragen, og både assistenten og jeg ble stående - jeg vil si helt fjetret. Jeg kan nok ikke helt beskrive følelsen det ga. Vikaren fortalte at da han kom til landet 8 år tidligere, og begynte i 6.klasse, hadde hans rektor bedt ham lage en slik drage til 17.mai toget. Han opplevde seg inkludert og forstått. Klokskap.

Jeg blir fortsatt rørt av det bildet, eller de bildene, dette ga og ville bare dele det litt.

Den var helt fantastisk, og så rørende. Jeg gråt meg gjennom halve boken. En bok som får deg til å le og gråte på samme tid. Ikke til å gå glipp av.

En utrolig trist og rørende bok.

Utrolig bra bok:)

En sterk og fantastisk bok. Den eneste boka, som jeg har lest til nå, som jeg faktisk har blitt ordentlig rørt og trist av. Godt skrevet, og en nydelig handling. Boka kan være brutal, sorgfull og gripende på samme tid. En bok man ikke vil gå glipp av.

"Skal jeg løpe å hente den dragen til deg?" Adamseplet steg og sank når han svelget. Vinden blåste i håret hans. Jeg syntes jeg så ham nikke. "For deg, tusen ganger til," hørte jeg meg selv si. Så snudde jeg meg og løp.

Children aren't coloring books. You don't get to fill them with your favorite colors.- Rahim Khan

For you, a thousand times over. -Hassan

There are a lot of children in Afghanistan, but little childhood.

Children aren't books. You don't get to fill them with your favourite colors

Hvor mange av disse 99 bøkene har du lest?

Er denne like aktuell i Norge, eller er det noen bøker i lista dere absolutt IKKE ville lest?

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend. Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Dette er en liste over skjønnlitteratur og dokumentarromaner (ikke faglitteratur denne gangen)med handling lagt til Midt-Østen. Har lyst til å få større innblikk i dette områdets kultur og litteratur også, og ikke bare høre om konfliktene der på nyhetene. Nå tar jo mye litteratur også for seg konfliktene, men syns det kan være interessant å se disse i litteraturens lys.

Vet dere om flere gode bøker, mottas tips med takk! :-)

Jeg utvider Midt-Østen-begrepet til også å gjelde noen av landene i det som på engelsk kalles The Greater Middle East, og tenker på følgende land:

• Afghanistan
  • Qatar
  • Syria
  • Saudi-Arabia
  • Tyrkia

Bøker som på en eller annen måte beveget meg.

Times Educational Supplement (TES) har spurt 500 lærere hvilke bøker de liker best, og dette er resultatet.

• "Tusen strålende soler" av Khaled Hosseini
  • "Havfruestolen" av Sue Monk Kidd