Vill lavendel

av (forfatter) og Ingegerd Wallberg Tronslien (oversetter).

Damm 2006 Innbundet

Simone har en lykkelig barndom på lavendelfarmen i Provence, men dette tar brått slutt da faren hennes dør. Hun blir sendt til Marseille for å arbeide på pensjonatet til en fjern slektning, og selv om arbeidet er hardt, får livet en ny mening da hun oppdager det lokale danse- og musikkteateret. Hun erobrer hele verden med sin sang og dans, men hun blir nødt til å foreta et skjebnesvangert valg og gi slipp på sin elskede da nazistene okkuperer Paris.

Belinda Alexander er tilbake med en spennende ny roman som minner om en duft av lavendel.
Som fjortenåring blir Simone Fleurier revet vekk fra hjemmet sitt på gården i Provence hvor de dyrker lavendel. Hun blir sendt ut for å arbeide i huset til tanten, Augustine, i Marseilles. Livet hennes der er alt annet enn en dans på roser helt til hun oppdager det lokale konserthuset. Plutselig får Simone en drøm, en dag skal hun bli en berømt sanger og danser.

I Paris blir hun tiltrukket av André Blanchard, sønn av en mektig, fransk familie, og Simone blir byens nye stjerne. Men sakte blir livet rundt henne mørkere. Nazistene okkuperer byen hun har blitt så glad i og Simone må ta et valg som viser seg å bli farlig. Det er også et valg som kommer til lære henne at kjærlighet, akkurat som vill lavendel, kan vokse der du minst venter det.

Som den fødte historieforteller har Belinda Alexander skrevet en fortelling om lidenskap og mot som beveger seg fra bakgatene i Marseilles til de store konsertscenene i Paris, fra landsbylivet i Provence til det dekadente Berlin og jazzens New York.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788204110008

EAN 9788204110008

Genre Romantikk

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Frankrike

Har i det siste oppdaget at det har blitt mange bøker som har bokomslag der det er bilder av personer bakfra. Noen er tildels ganske like eller har fellestrekk "med eller uten paraply".

Det ser ut som det er en forholdsmessig ny trend.
Jeg har tatt en titt i min og andres bokhyller og her er noen av de jeg fant.

Her er en kort presentasjon av bøker jeg anbefaler til alle her i bokelskere.

• "Brudekjolen fra Warszawa - roaman" av Lot Vekemans
  • "Jenna - dokumentarroman" av Lise Galaasen
  • "Sjakkdronningen fra Katwe" av Tim Crothers
  • "Jadearmbåndet" av Wilma Wall
  • "Skjebnedansen" av Lucy Foley
  • "Drømmen om makt og ære - en roman om krig og begjær på gamle Manhattan" av Beverly Swerling
  • "Ringrosen - jakten på en sannhet" av Lena Roer
  • "Hotel Angleterre" av Marie Bennett