Silmarillion

av (forfatter), Christopher Tolkien (redaktør) og Nils Ivar Agøy (oversetter).

Tiden 1998 Heftet

Gud, Eru Ilúvatur, skaper verden og lar sine tjenere valaene hjelpe til. En av valaene gjør opprør mot Gud og blir Morgoth, Fienden i Midgard. Valaene går til krig mot Morgoth. Krigen vekker alvene, Guds førstefødte barn, og valaene fører dem til sitt land Valinor. Der skaper alven Fëanor silmarillene, tre fullkomne edelstener. Men så stjeler Morgoth silmarillene. Mens krigen mellom alvene og Morgoth pågår kommer også menneskene til Midgard. Dette er fortellingen om Midgards eldste historie,om hvordan verden oppstod og hva som skjedde før begivenhetene i Hobbiten og Ringenes herre.

Tolkiens første fortelling fra sin mytologiske verden: Her er historien om Midgards tilblivelse og tidligste historie. Silmarillion handler om verdens tilblivelse og tidligste historie. Gud, Eru Ilúvatar, skaper verden og lar sine tjenere valarene hjelpe til med å forme den, Men én av valarene, Melkor, gjør opprør mot Gud og blir Margoth, Fienden. Han gjør stor skade, og de andre valarene fører krig mot ham. Under striden våkner alvene til liv i det mørke Midgard, og valarene fører mange av dem over havet til sitt land Valinor i Vest. Der står to hellige trær som gir verden lys før sol og måne er skapt. Blat alvene i Valinor er den stolte og begavede Fëanor. Han samler lys fra De to trærne og lager de tre silmarillene, vidunderlige edelstener hvor det hellige lyset skinner for alltid. Men Fienden røver stenene og drar øst til Midgard. Fëanor og hans sønner sverger da en fryktelig ed om å forfølge Morgoth over havet og føre krig mot ham og enhver annen som måtte hindre dem i å vinne Silmarillene tilbake. Silmarillion har et helt annet preg enn Ringenes Herre. Den er høytidlig, knapp og streng i stilen og kan minne om Bibelen eller om islandske ættesagaer.

Forlag Tiden

Utgivelsesår 1998

Genre Fantasy

Tildelt litteraturpris Bastianprisen. Voksen 1995

Denne boka trenger i grunn ikke noe terningkast. Er du "Tolkien-fan" så er denne boken et "must" da den gir leseren mer kjøtt på beina når det kommer til Tolkiens fantasiunivers. Boka forteller om verdens skapelse og om hendelser i de to første tideverv, altså tiden før handlingene i "Hobbiten" og "Ringenes herre" utspiller seg.

Det eneste som trekker ned med denne boka (min utgave riktignok) er bokens grusomt lille skriftstørrelse. Jeg brukte to måneder på å komme meg gjennom denne boka da jeg rett og slett ikke orket å lese i den hver dag, og de dagene jeg leste i den klarte jeg stort sett ikke mer enn ti sider om gangen. Jeg har riktignok Pocket-utgaven, men likevel. Til sammenligning så har pocketutgaven av "Hurins barn" større og mer lesevennlig skrift enn tilsvarende utgave av Silmarillion. Mulig det finnes en annen utgave av Silmarillion på norsk med større skrift, så min anbefaling for en lettere leseopplevelse er å ikke gå for pocketutgaven. Skal jeg lese denne boka igjen en gang, noe jeg ser for meg at jeg vil, så må det bli en utgave med større skrift.

«Utulie'n aure! Aiya Eldalie ar atanatari, utulie'n aure! Dagen er kommet! Se, eldafolk og menneskefedre, dagen er kommet!» Og alle dem som hørte hans mektige røst gi gjenlyd i åsene ropte til svar: «Auta i lome! Natten viker!»

Vik fra min port, du lenkegjest hos Mondos!

Da glemte han alle sine smerter og falt inn i en fortryllelse; for Luthien var det vakreste av alle Ilúvatars barn. Hennes kledning var blå som den skyfri himmel, men hennes øyne grå som den stjerneløse aften; hennes kåpe var oversådd av gylne blomster, men hennes hår var mørkt som skumringens skygger. Som lyset gjennom trærnes løv, som klare bekkers rislen, som stjernene over verdens tåker, sådan var hennes glans og hennes ynde; og i hennes ansikt strålte et klart lys.

Da reiste Celegorm seg i mengden, og han trakk sitt sverd og ropte: «Om han er venn eller fiende, enten ånd fra Morgoth eller alv eller menneskesønn eller noen annen levende skapning i Arda, så skal hverken lov eller lag eller helvetes makt, hverken valaers velde eller noen trolldomskraft kunne verge ham mot Fëanorsønnenes jagende hat om han tar eller finner en silmarill og beholder den. For silmarillene krever vi alene like til verdens ende.»

Alle disse bøker som kom inn i mit hjem, lite visste jeg at de skulle forbli uleste... Men i år, dere. I år skal jeg komme meg igjennom en liten brøkdel!

Ingen umulighet, langt i fra, samtlige bøker ØNSKER jeg å lese. Det er et bra utgangspunkt!

Vel. Utenom Silmarillion. Den gir meg akutt angst.

1 av flere dette-vil-jeg-lese-lister. ^^

Jeg vil lese masse bøker.
Skulle gjerne ha hatt et helt bibliotek.

Nyankomne bøker i bokhylla mi for året 2021 av diverse årsaker. Dette er ei liste for meg sjølv så eg kan hugse kor tid eg fekk bøkene og av kven (og kanskje kvifor), men for all del, om du er nysgjerrig så er det berre å ta ein titt! :)

• "Ufullendte fortellinger - om Númenor og Midgard" av J.R.R. Tolkien
  • "Húrins barn" av J.R.R. Tolkien