En trettimeters reise

av (forfatter) og Ellen Karine Berg (oversetter).

Versal 2010 Innbundet

Når moren til Hassan Haji dør, bestemmer familien seg for å forlate familierestauranten og India, for å starte opp på nytt et annet sted. Familien på 9 spiser seg gjennom Europa, og ender til slutt opp i den lille, franske byen Lumière. Her åpner de en ny restaurant, tvers over gaten for den berømte restauranten til Madame Mallory. Hassan spionerer på Madam Mallory og suger til seg av hennes kunnskaper. Med høye kulinariske ambisjoner setter han kursen for Paris,

Feelgood-roman om mat og kulturforskjeller

Hassan Haji vokser opp i Mumbai, India, hvor familien driver restaurant. Da moren dør i en tragisk ulykke, bestemmer familien seg for å bryte opp og begynne på nytt et annet sted. Hele familien - Hassans far, seks barn, tante, onkel og kokken Bappu ? reiser til England. Etter det første sjokkartede møte med kulturen der, spiser familien seg videre gjennom Europa: muslinger og øl i Belgia, steinsopp i Italia og den fineste sjokolade i Sveits. Siste stopp finner de først i den lille, franske byen Lumière. Her åpner de restauranten Maison Mumbai, tvers over gaten for den berømte og elegante restauranten til Madame Mallory, som på ingen måte er glad for konkurransen. Mallory kjemper med nebb og klør mot Haji-familiens økende popularitet i den lille byen, men må til sin store skrekk innse at den lille gutten på kjøkkenet i den billige, indiske restauranten over veien, er en kokk med et naturtalent langt større enn hennes eget. Hassan på sin side spionerer på Madame Mallory og suger til seg hennes kunnskaper. Gradvis går det opp for ham hva som er hans skjebne i livet. Med høye kulinariske ambisjoner setter han kursen for Paris.En trettimeters reise er en feelgood-roman om et ungt talent og hans reise gjennom den kulinariske verden. Richard C. Morais forteller en varm og rørende historie om kulturer som møtes og et ungt menneskes dannelsesreise.«Fabelaktig! Uten tvil den beste romanen som er skrevet fra matens verden - og utrolig spennende fra begynnelse til slutt. Jeg skulle ønske den varte i tre hundre sider til.»Anthony Bourdain, forfatter av Kitchen Confidential.

Forlag Versal

Omtalt sted India Europa

Kortreist kokk
-men om maten var smaksrik, så var boka heller tynn...

Indiske Hassan Haji veks opp i Mumbai. Faren driv restaurant der, og dyktig er han. Mora døyr på tragisk vis, og løysinga for Papa og resten av familien er å forlate India for å begynne heilt på nytt.
Dei er innom fleire land, før dei tilslutt slår seg ned i den franske byen Lumiére.
Dei opnar sin indiske restaurant tvers over gata for ein svært så ekslusiv fransk restaurant; Le Saule Pleureur, driven av den sofistikerte, snobbete Madame Mallory.

Mallory er alt anna enn glad for å få konkurranse, så ho kjempar med alle midlar for å få Papa og restauranten bort. Ho oppdagar også til sin store skrekk at unge Hassan er eit naturtalent innan kokekunst, eit talent ho berre MÅ få til sin restaurant- koste kva det koste vil!

Første delen av boka opplevde eg som triveleg, lettlest og greit i ei travel førjulstid. Også Starten av deira opphald i Lumiére kosa eg meg med....Men, så vart det for monotont og gjentakande etter min smak. Dei siste 70-80 sidene vart delvis skumleste for at eg i det heile skulle fullføre. Derfor: Terningkast 3

For denne visjonen av kyllinger på vei til slakteren minnet meg om alle de gangene i livet vi ikke kan se det som venter oss rundt neste sving, og det er nettopp i slike stunder, når veien videre er uklar, at vi tappert må opprettholde vår styrke og resolutt sette den ene foten foran den andre mens vi vandrer blindt inn i mørket.

Papa stirret kaldt på oss, som om vi hadde forrådt ham, men gradvis ble hardheten i ansiktet oppløst, og det var noe mirakuløst, som å betrakte en frossen klump gåsefett smelte i en varm panne.

Det finnes en del bøker som har et spesielt fokus på mat og drikke.
Kulinarisk litteratur, rett og slett.

Ikke kokebøker - selv om mange av bøkene inneholder også matoppskrifter.

Her er det altså snakk om skjønnlitteratur som leses med vann i munnen og en anelse av deilige dufter i nesen...

Helst vil jeg ha bøker på norsk på denne listen, men unntak kan taes til vurdering.

Takk til alle som kommer med velsmakende forslag!

Bon appétit! Enjoy! Vel bekomme! Hyvää ruokahalua! ¡Buen provecho!
Bom apetite! Vælgagnist! Jó étvágyat! Verði þér að góðu!
Dobrú chuť !
Ith gu leòir! Bonum appetitionem! Selamat makan! Kia mākona!

Her er en oversikt over alt jeg har lest i 2010

Liste over bøkar eg les i 2011 og ein kortkort meining om dei.

• "Skrevet i stjernene - iblant trenger skjebnen en liten dytt i riktig retning" av Minnie Darke
  • "Je m'appelle Agneta" av Emma Hamberg
  • "Hushjelpens rom" av Fiona Mitchell
  • "Hjemkomsten" av Bernhard Schlink
  • "Parfymeorgelet" av Margit Walsø
  • "En diskré helt - roman" av Mario Vargas Llosa
  • "Stolleken - roman" av Maggie Shipstead
  • "Wilfred Price - leverandør av førsteklasses gravferdstjenester" av Wendy Jones
  • "Dine farger var blå" av Marcus Jarl
  • "Damekoret" av Jennifer Ryan
  • "Skilsmissen" av Moa Herngren
  • "Tro, håp og eplekake - det er alltid noen smuler igjen" av Sarah Moore Fitzgerald