Gledens hemmelighet

Aschehoug 1995 Innbundet

I denne romanen tar forfatteren et oppgjør med tradisjonen å omskjære kvinner, gjennom en afrikansk kvinne og hennes mann. Boka presenterer mange sider av problemkomplekset seksualitet, identitet og makt.

Utgivelsesår 1995

ISBN13 9788203201394

EAN 9788203201394

Serie Maxi-bok

Jeg fant denne boka på et loppemarked og ble nysgjerrig på tittelen, men jeg hadde ingen store forventninger. Da jeg begynte å lese den ble jeg imidlertid veldig positivt overrasket og absolutt grepet av historien, det jeg lærte fra den og av fortellerstilen!

Boka handler om kvinnen Tashi som stammer fra et ikke navngitt sted i Afrika, men som bor i Amerika og går under navnet Evelyn der. Hun kjenner en sterk dragning mot den kulturen som hun stammer fra, olinkaene (oppdiktet), og til det grusomme ritualet med omskjæring av jentebarn. Resten av historien må du lese og oppdage selv..

Selv om historien, stammen og hovedpersonen er oppdiktet, så er temaet høyst ekte og aktuelt. Jeg liker å lære om stort og smått ved å få opplysningene vevd inn i spennende fiksjon, og i denne boka gjorde jeg nettopp det. Jeg klarte ikke å legge den fra meg før jeg var ferdig, og jeg har fått et ektefølt engasjement mot det fryktelige omskjæringsritualet av jenter som dessverre skjer rundt oss den dag i dag.. Les den!

Det føltes som det kom et høyt brak fra noe som ble knust mot det harde gulvet, der mellom meg og Adam og barnet og legen.
Men det var bare en gjallende stillhet.

Leste bøker fra Afrika og/eller med afrikansk forfatter.

Bøker jeg har lest

• "Vente på mørke, vente på lys" av Ivan Klima