Vanære

av (forfatter) og Aud Greiff (oversetter).

Cappelen 2002 Heftet

En skilt middelaldrende engelsk professor har en impulsiv affære med en student. Når det blir oppdaget av skolestyret blir det forventet at han vil be om unnskyldning for å få beholde jobben, men i stedet nekter han og sier opp jobben. Han trekker seg tilbake for å leve sammens med datteren Lucy på hennes farm. Livet hans ser ut til å roe seg inntil maktbalansen i landet endres og han og datteren blir offer for et brutalt angrep. Dette forandrer dem begge på en måte han aldri kunne ha forutsett.

David Lurie må forlate sin professorstilling, og drar ut på landet. Her opplever han Sør-Afrikas tilstand etter apartheid med nye relasjoner mellom hvite og svarte, og nedyssede, men ikke utraderte konflikter.Vi møter David Lurie, som foreleser på universitetet, er omkring 50 år, med to skilsmisser bak seg - og hans eneste datter lever alene på et skrint gårdsbruk et godt stykke fra storbyen. David Lurie legger seg etter alle studinene, faller derfor i unåde og returnerer hjem til sin datter. Volden er en del av det Sør-Afrikanske samfunnet, også etter apartheid, og volden kommer til Lucys gård ved tre bøller som skjender henne grovt. Hun blir gravid og barnet blir det som skal gi David en ny dimensjon i sitt mislykkede liv. Boken er svært medrivende, - en positiv, fargerik og meget velskrevet roman som ga Coetzee sin andre Booker-pris!!
Inngår i PAN-serien. Oversatt av Aud Greiff

Les utdrag fra boken

Anmeldelser
"...romanen kan forstås som et portrett av det såkalte "nye" Sør-Afrika, efter apartheidregimets fall, samtidig som den sier mye om hva det i siste instans innebærer å være menneske. Dette er en smertefull bok. Om personlig og sosial skam og ansvar overfor mennesker og dyr, et portrett av et omkastet samfunn. Samtidig er dette en vakker, lyrisk, men langt fra sentimental vandring inn i ukjent landskap, skrevet i en knapp, presis form."
Svein Johs Ottesen, Aftenposten

"Det er så begavet gjort, en form for tankeskarphet, håndverk og disiplin som jeg ofte savner hos norske forfattere."
Knut Faldbakken, Aftenposten

"J.M. Coetzees Vanære fra det nye Afrika er kanskje årets viktigste roman på norsk." Marta Norheim/NRK P2

"Coetzees mesterstykke er at han makter å formidle disse brutale innsiktene med en slik litterær kraft at vi ikke får beskyttet oss mot dem på vanlig måte."
Tonje Vold, Vinduet

EAN 9788202206925

Serie Cappelens utvalgte billigbøker

Omtalt sted Sør-Afrika

Tildelt litteraturpris Booker-prisen 1999

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

"The business of dog-killing is over for the day, the black bags are piled at the door, each with a body and soul inside. He and Bev Shaw lie in each other´s arms on the floor of the surgery. In half an hour Bev will go back to her Bill and he will be loading the bags."

Skittenrealistisk prosa med lyriske overtoner. Mangefasetert og vidtfavnende, men likevel (ubehagelig) gjenkjennende og nært.
I et hvitt dilemma i Sør-Afrikas nedgrodde bakgårder møtes primale drifter i menn og kontinent. Protagonisten siterer Lord Byron og William Wordsworth for en søken etter moralsk gyldighet, men den forblir en utopi. Ikke uten grunn at Coetzee har fått Nobelprisen i litteratur for sine utgivelser. Virkelig en "må-lese"-roman!

Hørte lydbokversjonen av denne i bil fram og tilbake til Uppsala. Begynte bra, men holdt ikke helt ut...

Omtales i kapittelet Et spill om verdighet (s. 95 - 103) fra:
Meyer, S. (2005). Den lille Machiavelli : maktspill til hverdagsbruk. Aschehoug

Men hun har kanskje et poeng. Kanskje har de unge rett til å bli beskyttet mot synet av de eldre i lidenskapens vold. Det er jo det horer er til for: å tåle å se de uskjønnes ekstase.

Som en forelskelse. Blir de unge fortsatt forelsket, eller er den mekanismen blitt avleggs nå, overflødig, kuriøs, som damplokomotivet? Han har ikke fulgt med, er gammeldags. For alt han vet kan forelskelse være gått av mote og kommet tilbake en håndfull ganger.

Sladderkverna, tenker han går dag og natt, maler rykter. De rettskafnes samfunn holder sine i kroker, over telefonen, bak lukkede dører. Lattermild tisking. SCHADENFREUDE. Først dommen, så rettergangen.

Våre veier krysset hverandre. Vi vekslet noen ord, og da skjedde det noe jeg ikke vil prøve å beskrive, siden jeg ikke er poet. La meg nøye meg med å si at Eros gjorde sin entré. Etter det var jeg ikk den samme."

Livet på landet har alltid handlet om naboer som legger opp råd mot hverandre og ønsker hverandre pest, dårlig avling og økonomisk ruin, men i en nødsituasjon likevel er parat til å rekke en hjelpende hånd.

Bøker jeg har satt stor pris på av ulike grunner: ble sugd inn i historier, drømte meg bort, reiste langt, kjente verden på kroppen, ble opplyst, gråt, lo, ble skremt, ble rørt, ble et litt bedre menneske og angrer ikke på en eneste side.

Liker å lage lister og spesielt fra A til Å. Noen bokstaver er enkle å velge, andre så alt for mange gode alternativer, men ingen forfattere fikk være med to ganger. Ser jeg mangler noen bokstaver på slutten (Øya kommer ikke med av den grunn), men det betyr bare at jeg har noe å jobbe med...

Vi nordmenn elsker både å lese og reise. Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende byer? Her er VGs guide til godt lesestoff. VG 21.juli 2012

Bøker I alfabetisk rekkefølge, om du skulle velge ein for kvar bokstav kva bok hadde du då valgt?

Bøker der en romanfigur opplever skolen. Kanskje hun eller han er en elev som er "umulig", underyter, begavet, står utenfor eller ikke blir forstått? Kanskje det ikke er en elev. Eller kanskje det handler om gode skoleopplevelser? Eller ikke om skoleopplevelser i det hele tatt, men noe annet som er til nytte for pedagoger og andre som sysler med og i skolen.

Flere bøker som bør inn her?

• "Barndom" av John M. Coetzee
  • "Ungdom" av J.M. Coetzee