Døren

av (forfatter) og Kari Kemény (oversetter).

Bokklubben 2007 Innbundet

Romanen gir et portrett av to kvinner. Vi møter historiens forteller, en forfatter, og den eldre hushjelpen Emmerenc. Tjenestekvinnen representerer både ydmykhet og offervilje, forfatteren en slags intellektuell arroganse. Likevel knyttes de nærmere sammen enn noen av dem kunne ane. Emmerenc gir alltid av seg selv, og hun nøler aldri med å stille opp for sine nærmeste. Men det er én ting hun ikke deler. Hun slipper aldri noen innenfor døren til sitt eget hjem.

Forlag Bokklubben

Utgivelsesår 2007

Omtalt sted Ungarn

En fortelling om verdighet og om at ekte vennskap, sympati eller kjærlighet ikke kan porsjoneres ut i dannede former.
Szabó er best når hun beskriver jeg-personens usikkerhet og tilkortkommenhet i et liv hun bare måtelig mestrer. Emerenc, hushjelpen og gatas vaktmester, er en grandios skikkelse som forfatteren gir alt jeg-personen ikke har: kompromissløshet, verdighet, ryggrad, skarpsinn, til og med renslighet. En enkel, men virkningsfull kontrast, spesielt fordi begge beundrer hverandre dypt. Men Szabó er etter mitt syn i overkant glad i den antikke mytologien og benytter seg oftere av "tell don't show" enn det omvendte. Lite overlates til leserens fantasi når samspillet mellom mennesker i romanen skal analyseres, og når ting virkelig spisser seg til, blir det "mytologisk".

"Da jeg var student, kunne jeg ikke fordra Schopenhauer; senere forsto jeg hva jeg måtte akseptere av teoriene hans, nemlig at alle følelsesmessige forhold er en mulighet til angrep, og at jo flere mennesker jeg slipper innpå meg, desto flere kanaler kan faren strømme mot meg gjennom. Det var ikke enkelt å innse at jeg fra nå av også måtte regne med Emerenc, hennes eksistens var blitt et element i mitt eget liv, og tanken på at jeg en gang kunne miste henne, fylte meg med gru, og om jeg overlevde henne, ville hun bli enda en av skyggene i den skaren hvis uhåndgripelige nærvær gjorde meg oppskaket og fortvilet.»

På bokomslaget siteres en kritiker om at romanen Døren av Magda Szabó (f. 1917 – d. 2007) er en av de beste bøkene hun har lest. Jeg synes boken var god, helt klart verdt å lese. Men ikke en av de beste jeg har lest. Det var noe med slutten som jeg synes ble unødvendig detaljert sammenlignet med første del. Romanen ble utgitt i 1987 og på norsk i 2006.

"Er det fred de vil ha, tror De virkelig det? Det tror ikke jeg, hvem ville da kjøpe geværer, og med hvilken rett kan de henge og plyndre, og hvorfor skulle det nå bli fred i verden når det aldri har vært fred i verden?"

i Emerences verden fantes det to slags mennesker, de som feide og de som ikke gjorde det,

Emerenc hatet makten, uansett hvem som hadde den i sine hender, om det hadde funnes noe menneske som hadde løst alle problemer i alle fem verdensdeler, ville Emerenc ha registrert vedkommenes aktivitet med antipati, bare fordi han hadde seiret. I hennes bevissthet hadde de samme fellesnevner, Gud, notaren, partiarbeideren, kongen, FNs generalsekretær, og hvis hun tilfeldigvis viste solidaritet med noen, var hennes medfølelse universell, den gjaldt ikke bare den som fortjente den. Alle. Hvem som helst. Også en forbryter.

Skautet dekket hodet hennes slik at det kastet skygge over øynene, senere oppdaget jeg at hun hadde blå regnbuehinner. Jeg ville gjerne ha visst hvordan håret hennes var, men hun dekket det alltid til så lenge hun var seg selv. Vi opplevde viktige minutter denne kvelden, vi måtte begge avgjøre om vi kunne godta hverandre.

Noen forfattere har den fantastiske evnen at de får sagt mye bra med få ord. Her er et forsøk på å samle noen av de beste kort-romanene (her definert til under 300 sider) som jeg har lest. Enkelte av dem kan nok karakteriseres som noveller snarere enn romaner, men de får likevel være med.

I dag var jeg på Fretex og fant 10 gode bøker - 100 kr samlet. Å, hvor jeg elsker følelsen i magen når jeg finner en bok jeg har lett etter!

Europa
Har du lyst til å lese bøker med handling fra spennende land.
Målet er å lese bøker fra hele verden - Her er bøker fra Europa. Forslag mottas gjerne :)

Reading the World: Read a book from every country in the world. Here's my growing list of titles and recommendations.

I biblioteket har vi bokkafé minimum én onsdag i måneden. Det er gjerne én av oss bibliotekarer som presenterer en bok, evt. et forfatterskap eller noen av forfatterens bøker. Hvilken forfatter/ bok er ikke annonsert på forhånd.

• "Rådyret" av Magda Szabó
  • "Sjelenes herre" av Irène Némirovsky