Schopenhauerkuren

av (forfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Pax 2006 Innbundet

Den anerkjente psykiateren Julius Hertzfeld får sjokkbudskapet om dødelig kreft etter en rutinesjekk. Han begynner å gå inn i seg selv, og blir opptatt av de mislykkede terapiene. Hva gjorde han feil? Julius oppsøker Phillip, en pasient han aldri klarte å hjelpe ut av et ulykkelig og tvangspreget sexliv. Det viser seg at Phillip har kurert seg selv ved hjelp av Schopenhauer og hans filosofi. Nå er Phillip selv klar til å bli terapeut, men han trenger hjelp fra Julius for å få en faglig godkjenning. De to mennene inngår en avtale. Julius blir Phillips veileder dersom Phillip først deltar i gruppeterapien Julius leder. Men terapien viser seg å bli helt annerledes enn både Julius og Phillip kunne ha forestilt seg.

Psykiateren Irvin D. Yalom har vunnet et stort og hengivent publikum her i landet med sine romaner. Mens han i bestselgeren "Da Nietzsche gråt" tok for seg psykoterapiens opprinnelse, får vi med "Schopenhauerkuren" verdens kanskje første gruppeterapi-roman. Etter å ha fått sjokkbudskapet om dødelig kreft etter en rutinesjekk, blir den anerkjente psykoterapeuten Julius Hertzfeld nødt til å gå i seg selv, og se på livet sitt og på arbeidet han har gjort, med nye øyne. Har han utrettet noe godt, og har han hjulpet pasientene sine slik han burde? Og hva har skjedd med de pasientene han sviktet underveis? Møtet med den tidligere pasienten Philip viser seg å bli helt annerledes enn Julius kunne ha forestilt seg. Med på kjøpet får han en uventet innføring i Schopenhauers filosofi.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2006

Omtalt person Arthur Schopenhauer

Når livet går mot slutten, vil intet menneske, hvis han er oppriktig og i besittelse av sine åndeevner, noensinne ønske å gjennomgå det igjen. I stedet vil han langt heller velge fullstendig ikke-eksistens.

Livet kan sammenlignes med et broderi som er slik at alle i første halvdel av sin tilmålte tid får se retten, men i annen halvdel ser vi vrangen. Den er ikke så vakker, men den er mer lærerik, fordi den gjør oss i stand til å se hvordan trådene er forbundet med hverandre.

Nest etter kjærligheten til livet viser [sex] seg å være det sterkeste og mest aktive av alle motiver; det gjør uavlatelig krav på halve kraften og tankevirksomheten til den yngre delen av menneskeheten. Det er det endelige målet for nesten alle menneskets anstrengelser. Sex har en ugunstig innflytelse på de viktigste ting, avbryter de mest seriøse bekjeftigelser hver time og forvirrer noen ganger de største menneskesinn for en stund, (...) Sex er virkelig det usynlige poenget ved all handling og adferd, og det titter frem overalt, til tross for alle de slørene som kastes over det. Sex er årsaken til krig og fredens mål og gjendstand, (...) den uutømmelige kilden til vidd, nøkkelen til alle hentydninger og meningen med alle mystiske hint, uutalte tilbud og stjålne blikk, det er hva de unge og ofte også de gamle mediterer over, det de ukyske tenker på hver time, og det som ustanselig vender tilbake i de kyskes fantasi, selv om det skjer mot deres vilje.

Vi skal ikke bekymre oss over hvordan ting er, men holde oss i en tilstand av beundring over at ting er, at de eksisterer i det hele tatt.

Lev riktig, minnet han seg selv om, og stol på at det vil strømme gode ting fra deg, selv om du aldri får vite om dem.

I dag var jeg på Fretex og fant 10 gode bøker - 100 kr samlet. Å, hvor jeg elsker følelsen i magen når jeg finner en bok jeg har lett etter!

Vil du lese romaner som får deg til å tenke over de store spørsmålene i livet? Her har jeg samlet lesetips som både er lærerike, tankevekkende og underholdende.

Dette er de bøkene jeg kjøpte på de nevnte forlags bakgårdssalg torsdag 9.9. Prisene varierte fra 60,- til 30,-

bare til eget bruk

• "Hver dag - litt nærmere" av Irvin D. Yalom
  • "Dobbeltspill i sjeledypet" av Irvin D. Yalom
  • "Terapiens gave - åpent brev til en ny generasjon terapeuter og deres pasienter" av Irvin D. Yalom
  • "Å stirre på solen - om å overvinne frykten for døden" av Irvin D. Yalom
  • "Kjærlighetens bøddel og andre fortellinger fra psykoterapien" av Irvin D. Yalom
  • "Mamma og meningen med livet - terapeutiske fortellinger" av Irvin D. Yalom
  • "Jeg og du" av Martin Buber