Svalene i Kabul

av (forfatter) og Ellen Huse Foucher (oversetter).

Gyldendal 2008 Innbundet

Moshen og Zunaira møtes på universitetet, og de ser fram til et lykkelig liv sammen. Moshen drømmer om å bli diplomat, men denne drømmen blir først utsatt av krigen med Russland, så blir den knust under Taliban. Zunaira har jobbet for kvinners rettigheter, men nå må hun dekke seg til bare hun skal ut på gata. En dag gir hun etter for Moshen og går til markedet sammen med ham, uten å ta på seg burkaen. Turen utarter seg til et mareritt, og snart befinner Zunaira seg i fengsel hvor hun venter på å bli henrettet. Fengselsvakten Atiq er tro mot Talibans regler, men den deprimerende jobben hans har begynt å påvirke ham privat. I tillegg er kona hans, Musarrat, døende. Samtidig som Atiq begynner å miste troa på sin evne til å overleve Talibans krav og ondskap, blir han trukket mot den fengslede Zunaira.

En intens og aktuell fortelling om menn, kvinner, kjærlighet og frihetsberøvelse fra et angstfylt Kabul under Taliban-styret. Denne romanen fra Afghanistan tar leseren med inn i livene til to ektepar. Mohsen kommer fra en relativt velstående familie som har levd av å drive skobutikk. Taliban har satt en stopper for dette. Hans vakre kone Zunaira, som en gang var lærer, kan ikke forlate hjemmet uten følge og uten å skjule ansiktet. Livene til disse to flettes sammen med livene til fengselsbetjenten Atiq, som er tro mot Talibans regler, og hans døende kone Musarrat. Mohsen blandes på en skjebnesvanger måte inn i steiningen av en ung kvinne på åpen gate, og livene til alle fire tar en ny, dramatisk retning.Svalene i Kabul er en blendende roman, skrevet med medlidenhet og med utsøkt blikk for detaljer. Yasmina Khadra er en av de forfatterne som i de senere årene har gjort det til et varemerke å gå inn i islamsk fundamentalisme for å undersøke og for å forsøke å forstå. I den forrige romanen på norsk (Etter attentatet, 2007) var hovedhandlingen lagt til Tel Aviv, mens den i en senere ligger i Bagdad. Bøkene hans oversettes nå over hele verden. «Yasmina Khadras Kabul er helvete på jord, et sted for sult, lede og kvelende angst.»J.M. Coetzee

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205362062

EAN 9788205362062

Omtalt sted Afghanistan

Dette er en nydelig, men også utrolig trist roman om hva råskapen i det afghanske samfunnet under Talibans styre gjør med mennesker, som under andre omstendigheter har vært meget kultiverte. Hva får f.eks en i utgangspunktet meget oppegående mann - Mohsen - til å bli med på å steine en prostituert kvinne til døde?

Mohsen og hans kone var tidligere velstående og levde et godt liv sammen i Kabul. Etter at Taliban tok makten i landet, mistet de alt de eide og har nå kun hverandre. Kona, som tidligere var lærer, kan ikke lenger gå ut på gata uten å være i følge med sin mann, og da kledt i burka. Dette føler hun meget nedverdigende, som om hun er redusert til et ansiktsløst ingenting. En gang var de lykkelige, men regimet og begrensningene dette medfører i livet deres, får etter hvert fatale konsekvenser.

Fengselsbetjenten Atiq lever sammen med sin dødssyke kone, som han en gang giftet seg med i takknemlighet og ikke først og fremst pga kjærlighet.

Ekteparenes veier krysses, og dette blir skjebnesvangert for dem. Ingen bør, etter å ha lest denne boka, være i tvil om hva virkelig kjærlighet er.

Du er den eneste solstrålen jeg har igjen, Zunaira. Uten deg ville natten jeg lever i, være mørkere enn det dypeste mørke og kaldere enn graven.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Hva er det som går av meg? Jeg tåler hverken skyggen eller dagslyset, hverken å sitte eller stå, hverken gamlinger eller barn, hverken at folk ser på meg eller tar på meg. Det er så vidt jeg tåler meg selv. Holder jeg på å bli fullstendig gal?

Var på nytt innom biblioteket her på hjemstedet mitt, og fem nye bøker til kr 10,- fant veien hjem til bokhylla mi. Tror kanskje jeg skal begynne på Doris Lessing, leste nettopp 'Det synger i gresset' - glimrende bok!!

• "Sirenene i Bagdad" av Yasmina Khadra
  • "Slik dag følger natt" av Yasmina Khadra