Djeveljente

Oktober 2009 Innbundet

Denne boka handler om Ashraf og hennes oppvekst, ekteskap og utroskap i Teheran fra midten av 1940-tallet, gjennom revolusjonen og krigen mot Irak og fram til i dag. Forfatteren beskriver en kvinne med sterke drifter og en voldsom livskraft, i et samfunn preget av undertrykkelse og overtro. Forfatteren er debutant.

Ashraf vokser opp i et bedre strøk i Teheran uten mor, med en snill, men distansert far, en strengt religiøs og kontrollerende farmor og en ung og umoden stemor. Av farmoren får hun tilnavnet "Djeveljente" fordi hun er et lystig og nysgjerrig barn som ikke oppfører seg sømmelig nok, ifølge farmoren. Djeveljente forteller om Ashrafs liv; hennes oppvekst, ekteskap og utroskap i Teheran fra midten av 1940-tallet, gjennom revolusjonen og krigen mot Irak og fram til i dag. I et språk som uanstrengt kombinerer høyt og lavt, det realistiske og det fantastiske, beskriver Mina Bai en kvinne med sterke drifter og en voldsom livskraft og hennes skjebne i et samfunn preget av undertrykkelse og overtro.

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009

Omtalt sted Iran

Jeg var ensom, og synet av et kjent fjes og en kort samtale var for meg mer verdifullt enn smaragder og rubiner. Ensomheten hadde blitt dagens lys og nattens mørke.

Jeg har så lyst på barn. Selv om mannen min er et beist, tror jeg at et uskyldig barn ville skylle bort ubehageligheter i huset og gi meg kjærlighet og en grunn til å leve.

Ensomheten spiste meg opp innenfra og selv demoner og gjenferd kom ikke lenger på besøk i drømme. Jeg hadde blitt nøye med min oppførsel. En løs munn og et skarpt øre var alt som trengtes for å få sladderhjulene til å spinne.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

«Enten hodeplagg eller hodeslag.» Først var håret haram, etter hvert ble det brystenes og rumpenes tur, og deretter ble hele kvinnekroppen upassende. Dermed måtte damene gå rundt med en posete uniform i form av en spesiell kåpe kalt manto. En nabodame fortalte hvordan en dame med chador til og med hadde stukket henne med nåler da hun gikk ut i bare skjørt og bluse, selv om hun hadde hodeplagg.

Oversikt over alt jeg har lest i 2009

Nytt år nye muligheter for nye lese opplevelser. Vet ikke om jeg klarer å slå 2021

• "En slette av valmuer - roman" av Lily Bandehy
  • "Skam" av Mina Bai