Japanske dager

av (forfatter) og Steinar Lone (gjendikter).

Aschehoug 2005 Innbundet

I 1955 setter forfatteren sine føtter på japansk jord. Han har tolv dollar og en tannbørste i lommen. Han møter et utarmet land. Ti år senere vender han tilbake til Japan med kone og barn. I denne boka forteller han om sine møter med fattigfolk og krigsofre, journalister og No-skuespillere, besøk i templer og forlystelseskvarterer. Det gis en innføring i Japans mytiske tilblivelse og historie, buddhismens ankomst og den underlige shintoismen.

I 1955 setter den unge Nicolas Bouvier endelig sine føtter på japansk jord. Dette er det første av en rekke besøk i et land han skal bli svært godt kjent med. Landet er utarmet, og Bouvier selv har ikke mer enn en tannbørste og tolv dollar i lomma. Ti år senere vender han tilbake med kone og barn, og selv om økonomien er bedre, er de fortsatt avhengig av diverse småjobber. Landet er allerede totalt forandret. I en poetisk form og med sans for detaljer gir Nicolas Bouvier oss et særegent bilde av et land de fleste har få kunnskaper om. Vi møter fattigfolk og krigsofre, journalister og No-skuespillere, besøker templer og forlystelseskvarter. Her er bl.a. en spennende innføring i landets mytiske tilblivelse og historie, buddhismens ankomst og den underlige og fascinerende shintoismen. Nicolas Bouvier er tidligere kjent for norske lesere for sin bok Bruken av verden.

Utgivelsesår 2005

ISBN13 9788203207648

EAN 9788203207648

Serie Spor

Omtalt sted Japan

Japan er kommet noe i skyggen for Kina de siste årene, men Nicolas Bouvier gir en god innføring i hvorfor Japan er kulturelt viktig og japanerne samtidig synes vanskelige for folk i Vesten å forstå fullt ut. Første del av boka gir en kort, leseverdig innføring i japansk kulturhistorie. Bouvier framhever de ofte mislykte møtene mellom europeere og japanere fra 1500-tallet fram til 1854 da amerikanerne «åpnet» landet for full vestlig påvirkning, men samtidig sørget for japansk innflytelse den andre veien.

I resten av boka skriver Bouvier om sine egne lange opphold i Japan på 1950- og 1960-tallet. Uten særlig penger selv ble han godt kjent med andre mennesker som måtte klare seg med lite. Men som han selv observerer, forandret livet i storbyene Tokyo og Kyoto seg raskt med økende velstand, og det har helt sikkert forandret seg flere ganger siden. Selv om han stort sett skriver positivt, peker han også på at «Det japanske samfunnet er en gapestokk hvor det bare finnes en utvei: oppover». Bare de eldre virker helt frigjorte.

Fatt mot, vi er tettere sammenvevd enn vi tror, men vi glemmer å tenke over det.

Sommerens visne strå
Er alt som er igjen
av krigerens drøm ...

De fleste faste bånd knyttes utover intellektet og kommer bare sjelden til uttrykk i bøker, men i tatoveringene på stranda eller likhuset, i to hender som klemmer en skulder på plattformen på en jernbanestasjon og som beholder- kanskje litt for lenge - denne varmen og mykheten i fingrene, i brev skrevet av soldater og så klossete adressert at de ved en feiltakelse havner hos gamle forvirrede damer som ingen noen gang har sendt så vakre ord til, i tausheten i to ansikter som synker ned i dypet av putene som om de ville forsvinne, i dette begjæret så sjelden tilfredstilt som døende har når de når slutten av nøstet og har noe å si, deretter i vinduet som åpnes, i hodet til et barn som er oppløst i tårer, fortapt i støyen fra et fremmed språk fatt mot, vi er tettere sammenvevd enn vi tror, men glemmer å tenke over det

Var på nytt innom biblioteket her på hjemstedet mitt, og fem nye bøker til kr 10,- fant veien hjem til bokhylla mi. Tror kanskje jeg skal begynne på Doris Lessing, leste nettopp 'Det synger i gresset' - glimrende bok!!

• "Veien til Oxiana - fra Midtøsten til Afghanistan via Bagdad og Teheran" av Robert Byron
  • "Bruken av verden - en langsom og lykkelig reise fra Sveits til Afghanistan" av Nicolas Bouvier
  • "Reiser med Herodot" av Ryszard Kapuscinski
  • "Ibenholt" av Ryszard Kapuscinski