Eg får aldri sjå verda igjen

av (forfatter) og Gunvald Axner Ims (oversetter).

Samlaget 2019 Innbundet

I september 2016 blir både Ahmet Altan og broren Mehmet arresterte i Erdogans angrep på den frie pressa etter det mislykka kuppforsøket sommaren 2016. Altan skal ha komme med grunnlovsstridige kommentarar, mellom anna gitt ei «underbevisst melding» til kuppmakarane då han kritiserte presidenten i eit prateshow på TV. Våren 2018 blir han dømd til fengsel på livstid. I dag sit han i fengselet Silivri i utkanten av Istanbul, utan rett til besøk anna enn frå den næraste familien og advokaten sin, under streng sensur, utan rett til å søkje om nåde.
Ahmet Altan skildrar augneblinken då politiet kom og henta han tidleg ein morgon, rettssaka, dommen og livet i fengsel. Eg får aldri sjå verda igjen er ei urovekkjande, men også poetisk og vakker bok, om Tyrkias veg mot diktaturet, om kampen for menneskeverd - og om litteraturen og fantasiens kraft.
Boka er omsett frå tyrkisk av Gunvald Axner Ims.

Forlag Samlaget

ISBN13 9788252197563

EAN 9788252197563

Genre Biografisk litteratur

Omtalt sted Tyrkia

Omtalt person Ahmet Altan

Språk Nynorsk

Tolstoj fangar livet som ein landsbyunge fangar ei marihøne og held henne i handa.

Medan 1800-tallslitteraturen fekk fram dei største løyndommane i menneskenaturen gjennom skakande djupe skildringar av kjenslene til mennska, retta 1900-talslitteraturen kursen mot tankar i staden for kjensler.
[...]
Tankane representerer i romanen forfattaren, for jo meir tankar det er, desto meir rom for forfattaren, og jo meir rom som blir gitt til forfattaren, desto mindre rom blir det igjen til romanpersonane, som dermed ikkje får utvikle seg og enda mindre utfalde seg på djupna.
[...]
Tek ein for seg dei store 1800-talsklassikarane, legg ein merke til at romanpersonane kjem føre forfattarane. Far Goriot kjem føre Balzac, Anna Karenina føre Tolstoj, Madame Bovary føre Flaubert, Karamazov-brørne føre Dostojevskij. På 1900-talet blir forholdet generelt i all hovudsak sett snudd opp ned. Forfattarane kjem føre romanpersonane.

Vi bur på ein planet der levande et levande. Menneska driv ikkje berre og drep andre skapningar, men også kvarandre. Fjella spyr ut eld, jorda slår sprekker og sluker alt levande, vassmassar veks seg ville og øydelegg alt dei kjem over, lyn regnar ned frå himmelen.

Når menneske klarer å førestille seg at ein slik skremmande stad er skapt av ei kraft som representerer "det absolutt gode", når dei trass i råskapen som tilværet kviler på, kan eige ei slik positiv førestillingsevne, viser det for meg eit av dei merkelegaste paradoksa ved mennskeslekta.

Folk trur at det er "ei kraft" som har skapt alt dette, men dei klagar ikkje på denne "krafta", tvert imot, dei tilber henne i takksemd.

• "Natt" av Edgar Hilsenrath
  • "Hjemreiser - arven etter folkeutvekslingen i Hellas og Tyrkia (1923)" av Stian Bromark
  • "Den europeiske våren" av Kaspar Colling Nielsen
  • "1947 - da vår verden ble til" av Elisabeth Åsbrink
  • "Kvit bok mørk vinter - roman" av Eirik Ingebrigtsen
  • "Mine dokumenter - noveller" av Alejandro Zambra
  • "Pappaklausulen" av Jonas Hassen Khemiri
  • "Solskinn og død - nordmenn i kong Leopolds Kongo" av Bjørn Godøy
  • "Alt dette kunne vært unngått - en reise gjennom det nye Afghanistan" av Carsten Jensen
  • "Kjærlighetens Antarktis" av Sara Stridsberg
  • "Kaputt" av Curzio Malaparte