Powwow

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

«Tommy Orange debuterer med sterk og tankeutvidande roman om urbane cheyenne-indianarar i Oakland. Han er sjølv ein av dei.» Marta Norheim, NRK

Et voldsomt, sint, hjerteskjærende og morsomt portrett av et USA få av oss kjenner
Powwow er en stor sammenkomst for den amerikanske urbefolkningen. Denne romanens powwow knytter på intelligent vis sammen ulike menneskeskjebner i et kor av fortellinger.
En nykter Jacquie Red Feather prøver å finne tilbake til familien sin. Edwin leter etter sin ekte far. Opal Viola Victoria Bear Shield er der for å se den unge Orvil danse. Han har lært seg tradisjonell indianerdans på YouTube og skal opptre offentlig for første gang.
De kommer til å oppleve fellesskap og hellige tradisjoner. Men også tap, oppofring og heltemot.
Romanen er kritikerrost og Orange er hyllet som en ny stemme i den amerikanske samtidslitteraturen. "Powwow" omtales allerede som en moderne klassiker.

«... en intens skildring fra den forsømte, underpriviligerte tilværelsen slik den nå kan arte seg i de nedre lag av forsømte USA-innvånere.» Jan Askelund, Stavanger Aftenblad (Terningkast 5)

ISBN13 9788203375675

EAN 9788203375675

Omtalt sted California

Byindianere finnes de?

Amerikanske indianere lever vel på prærien eller reservater? Nei, skriver Orange, USAs urbefolkning lever i stor utstrekning som en ukjent minoritet i storbyene. Og der har de det ikke godt i denne romanen. Det er sterk kost om brutte familier, fattigdom, rusmisbruk og tidlig død. Dette er likevel en gripende fortelling om ungdom, men også eldre, som søker sine slektsbånd og kulturelle røtter. Det er mange personer å følge, men forfatteren har laget en liste foran i boka med kort omtale av de viktigste karakterene vi blir kjent med.

Jeg leste originalutgaven, There There. Den preges av korte setninger og et klart, lettilgjengelig språk. Nesten utrolig at dette er en debutroman.

There, There er om moderne native amerikanere. Et tema jeg kan lite om. Å lese boka gjorde meg litt klokere og nysgjerrig på å finne ut mer. Boken viser leseren at native amerikanere ikke er en homogen gruppe og forfatteren holder seg unna stereotyper og klisjeer.

Vi følger livet og historiene til 12 personer. Alle har en tilknytning til Oakland i California, og til hverandre. De har ulike opplevelser og problemer. De er hverdagsmennesker. Ekte mennesker.
Orange skriver om tunge temaer som alkoholisme, FAS og vold. Om splittede familier og utfordringer med identitet og tilknytning. Om smerte og skam. Men også om kjærlighet og håp. Hjertet mitt knuste flere ganger under lesingen, men det er også mye humor, varme og styrke i teksten.

Språket er poetisk, men ujålete. Boken har korte kapitler og en intensitet som gjør boken rask å lese. There There er nødvendig og sterk lesing. Jeg anbefaler boken til alle. Les den!

"We know the sound of the freeway better than we do rivers, the howl of distant trains better than wolf howls, we know the smell of gas and freshly wet concrete and burned rubber better than we do the smell of cedar or sage or even fry bread."

Our heads are on flags, jersey, and coins. Our heads were on the penny first, of course, the Indian cent, and then on the buffalo nickel, both before we could even vote as a people — which, like the truth of what happened in history all over the world, and like all that spilled blood from slaughter, is now out of circulation.

We are Indians and Native Americans, American Indians and Native American Indians, North American Indians, Natives, NDNs and Ind's, Status Indians and Non-Status Indians, First Nation Indians and Indians so Indian we either think about the fact of it every single day or we never think about it at all.

Tid er ikke noe vi har, kjære nevø, det er tiden som har oss. Den holder oss i kjeften slik en ugle holder en markmus den har fanget. Vi skjelver av skrekk. Vi spreller for å slippe løs, og så hakker den ut øynene og tarmene våre og spiser oss, og så dør vi som markmus.

Mest som en huskeliste for meg selv.
Mange forfattere som for meg vil bli nye bekjentskaper.
Uprioritert rekkefølge.

Popsugar

En eller flere bøker hver måned fra ulike land rundt i verden. Påbegynt plan:
(Vil bli revidert)

Juli: Spania
August: Japan
September: Russland
Oktober: England
November: Osceania (New Zealand)
Desember: Russland

skriv bildebeskrivelse herHer er listen for 2020

Her er bøkene jeg har lest som felleslesning som medlem i
Lesesirkel 2014 på Bokelskere.no
Bli med da vel!

• "Kollektivet Bergsligata 13" av Lillevi Berg Kristoffersen
  • "Garden under jorda" av Brynjulf Jung Tjønn
  • "Et kor av minoriteter" av Chigozie Obioma
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Død og oppstandelse - roman" av Bjørn Vatne
  • "Tre kvinner" av Lisa Taddeo