Powwow

av (forfatter) og Torleif Sjøgren-Erichsen (oversetter).

Aschehoug 2020 Innbundet

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788203375675

EAN 9788203375675

Omtalt sted California

Byindianere finnes de?

Amerikanske indianere lever vel på prærien eller reservater? Nei, skriver Orange, USAs urbefolkning lever i stor utstrekning som en ukjent minoritet i storbyene. Og der har de det ikke godt i denne romanen. Det er sterk kost om brutte familier, fattigdom, rusmisbruk og tidlig død. Dette er likevel en gripende fortelling om ungdom, men også eldre, som søker sine slektsbånd og kulturelle røtter. Det er mange personer å følge, men forfatteren har laget en liste foran i boka med kort omtale av de viktigste karakterene vi blir kjent med.

Jeg leste originalutgaven, There There. Den preges av korte setninger og et klart, lettilgjengelig språk. Nesten utrolig at dette er en debutroman.

There, There er om moderne native amerikanere. Et tema jeg kan lite om. Å lese boka gjorde meg litt klokere og nysgjerrig på å finne ut mer. Boken viser leseren at native amerikanere ikke er en homogen gruppe og forfatteren holder seg unna stereotyper og klisjeer.

Vi følger livet og historiene til 12 personer. Alle har en tilknytning til Oakland i California, og til hverandre. De har ulike opplevelser og problemer. De er hverdagsmennesker. Ekte mennesker.
Orange skriver om tunge temaer som alkoholisme, FAS og vold. Om splittede familier og utfordringer med identitet og tilknytning. Om smerte og skam. Men også om kjærlighet og håp. Hjertet mitt knuste flere ganger under lesingen, men det er også mye humor, varme og styrke i teksten.

Språket er poetisk, men ujålete. Boken har korte kapitler og en intensitet som gjør boken rask å lese. There There er nødvendig og sterk lesing. Jeg anbefaler boken til alle. Les den!

Hvordan er det å være indianer i dagens USA? Her møter vi en rekke mennesker fra urbefolkningen. Det skal være en Powwow i Oakland, det skal danses, synges og spilles, og konkurreres om store premier. Alles historie er unik, men de knyttes også sammen på ulike vis. Veldig interessant å lese om identitetsproblem knyttet til å tilhøre en urbefolkning som mange av dem vet lite om. De er indianere hver dag, men hvorfor føles det som å kle seg ut som indianer når de danser i tradisjonelle drakter? Det er mye alkoholproblemer, fattigdom, rasisme og elendighet. Vekslingen mellom de fargerike karakterene gir denne boka et godt driv, den er overraskende, både rå og rørende!

Da har jeg lest "Powwow", boka som omtales som en moderne klassiker. Lite visste jeg om temaet, men denne var god! "Powwow" er en roman om moderne indianere og indianske liv, langt fra reservater og andre stereotype indianerhabitater. Et voldsomt, sint, hjerteskjærende og morsomt portrett av et USA få av oss kjenner. Powwow er en stor sammenkomst for den amerikanske urbefolkningen. Denne romanens powwow knytter på intelligent vis sammen ulike menneskeskjebner i et kor av fortellinger. En nykter Jacquie Red Feather prøver å finne tilbake til familien sin. Edwin leter etter sin ekte far. Opal Viola Victoria Bear Shield er der for å se den unge Orvil danse. Han har lært seg tradisjonell indianerdans på YouTube og skal opptre offentlig for første gang. De kommer til å oppleve fellesskap og hellige tradisjoner. Men også tap, oppofring og heltemot. Romanen er kritikerrost og Orange er hyllet som en ny stemme i den amerikanske samtidslitteraturen. Anbefales varmt.

Det er utrolig mye fint å si om denne boka. Den er rå og ekte, den går rett inn i kjernen av folkemordet på indianerne og hvordan folkemordets armer strekker seg langt inn i nåtiden. Den tar oss med inn i en tilværelse preget av rus, rotløshet, rasisme, vold og sorg over å ha mistet seg selv som folk.

Personene i boka har alle indianerbakgrunn, men noen av dem er knapt opptatt av det, for andre er det gjennomsyrende. Noen søker fellesskapet i ha en felles kultur og identitet mens andre mest er opptatt av at de kan tjene penger på indianerkulturen. Mange av karakterene går rundt med et raseri over det som er tatt fra dem, men som de ikke får uttrykt. Over alt som ikke er der. Den engelske tittelen viser dette godt: "There there". En setning som går igjen, fra en frase lånt av globetrotter og forfatter Gertrude Stein: "There is no 'there' there". Alle stedene som SKULLE ha vært der, indianernes steder, er borte. Og alt de har igjen er en tilværelse nederst på rangstigen i landet som ville utrydde dem.

Samtidig var det ting jeg syns ble forvirrende i boka - 12 er nok for mange karakterer. Jeg hørte boka på lydbok og da var det lett å gå i surr, det er vanligvis bedre i en vanlig bok der du kan bla fram og tilbake. Jeg syns også slutten var noe uforløst, samtidig føler jeg det var i tråd med boka - med de uforløste livene til den amerikanske urbefolkninga, som kunne vært noe annet, levd andre liv. De overlevende etter massakren, folkemordet. Som nå kan være sin egen verste fiende.

"We know the sound of the freeway better than we do rivers, the howl of distant trains better than wolf howls, we know the smell of gas and freshly wet concrete and burned rubber better than we do the smell of cedar or sage or even fry bread."

Our heads are on flags, jersey, and coins. Our heads were on the penny first, of course, the Indian cent, and then on the buffalo nickel, both before we could even vote as a people — which, like the truth of what happened in history all over the world, and like all that spilled blood from slaughter, is now out of circulation.

We are Indians and Native Americans, American Indians and Native American Indians, North American Indians, Natives, NDNs and Ind's, Status Indians and Non-Status Indians, First Nation Indians and Indians so Indian we either think about the fact of it every single day or we never think about it at all.

Tid er ikke noe vi har, kjære nevø, det er tiden som har oss. Den holder oss i kjeften slik en ugle holder en markmus den har fanget. Vi skjelver av skrekk. Vi spreller for å slippe løs, og så hakker den ut øynene og tarmene våre og spiser oss, og så dør vi som markmus.

Menneskene er fanget i historien, og historien er fanget i dem.

Bøker som leses i min amerikanske bokklubb

Bokklubben er opprettet for tidligere studenter ved American University i Washington, DC, hvor jeg studerte på 1980-90-tallet. En professjonell leder presenterer hver tredje måned tre aktuelle bøker som medlemmene kan stemme over. Det er lagt vekt på at bøkene tar for seg temaer som kan føre til diskusjon blant leserne. I min tid som medlem har både romaner og sakprosa i stor grad tatt for seg USAs problematiske forhold til minoriteter. Noen få titler er skrevet av ikke-amerikanere.

Som det framgår av listen nedenfor finnes noen av bøkene i norsk oversettelse. Selv synes jeg det har vært enkelt å få tak i bøkene gjennom norske bokhandlere.

(Opprettet 11.8.2021, sist redigert 23.1.24).

Her er bøkene jeg har lest som medlem av Lesesirkel 2014Bokelskere.no -

Macbeth av Jo Nesbø
Dronen av Unni Lindell,
Motiv X av Ahnhem med flere

Våren 2020 leste vi 6 stemmer på Instagram
Sommeren 2020: Seksukerslesing med blant annet bøker av Jo Nesbø og Jussi Adler-Olsen. Høsten 2020 kom det nye bøker å lese.

Samme mål som i fjor, å lese 52 bøker.

«En slags bokklubb» er en lavterskelbokklubb på FB som administreres av Siri Vilberg

Leseliste for 2024:

📗 April: (Homo sapienne av Niviaq Korneliussen⁣): Avbrøt
📗 Mai: Min historie av Michelle Obama
📗 Juni: Men du ser ikke syk ut av Ragnhild Holmås
📗 Juli: Hendelser ved vann av Kerstin Ekman
📗 August: "Jeg vil våkne til verden" - Karoline Brændjord (DIKT)
📗 September: Om skjønnhet av Zadie Smith

📗 Mars: Ocean Vuong: På jorda er vi glimtvis vakre
📗 April: Marit Eikemo: Hardanger
📗 Mai: Valeria Luiselli: Arkiv over bortkomne barn
📗 Juni: Nina Lykke: Full spredning
📗 Juli: Allmenn teori om glemsel av José Eduardo Agualusa)
📗 August: Min søster er seriemorder av Oyinkan Braithwaite)
📗 September: Powwow av Tommy Orange
📗 Oktober: Tvillingenes dagbok av Agota Kristof