Anarchy in the UKR

av (forfatter) og Dagfinn Foldøy (gjendikter).

Pax 2017 Innbundet

"Anarchy in the UKR" er en intens, poetisk road trip gjennom Ukrainas postsovjetiske landskap og nære historie. I en reise som i like stor grad speiler hans egen generasjons oppvekst i skyggen av Sovjetstatens fall som fortidens anarko-kommunistiske helter, oppsøker romanens forteller kjernestedene for Øst-Ukrainias anarkistiske historie. Romanen blir som et puslespill, der hver brikke legger en ny bit til bildet av Øst-Ukraina fra 1980-tallet til i dag. Vi hører om haiking, film og musikk, om togstasjonen som småbyens samlingssted, om unge menns første møter med alkohol, om statuene som hyller kommunismens fedre, industripalasser og andre sovjetiske praktbygg, universiteter, nasjonalpoeter og demonstrasjoner.

Bokas siste del, «Dagbok fra Luhansk» er fra april-mai 2014, ti år etter at romanen er skrevet. Her skildrer Zjadan sin reise inn bak frontlinjene til de prorussiske opprørerne i Øst-Ukraina, i et Ukraina i krig. Han forsøker å forstå hva som nå har skjedd, og reflekterer over det han ser, uten å ville dele virkeligheten og menneskene han møter inn i venner eller fiender. Han søker forståelse og ikke fiendskap, i en bok gjennomsyret av tanker rundt frihet, hva friheten betyr for menneskene og hvorfor den er nødvendig.

En uforglemmelig, vakker og rå roman fra et brennbart område i vårt nære Europa, fra en viktig og særpreget forfatter. "Anarchy in the UKR" er den første boken som er oversatt fra ukrainsk til norsk. Den åpner et vindu til en virkelighet vi hittil bare har kunnet høre bruddstykker om i internasjonale nyhetsmedier, på en måte bare virkelig kraftfull litteratur kan klare.

Forlag Pax

Genre Biografisk litteratur

Omtalt tid 1980-1989 2010-2019

Omtalt sted Ukraina

Her er min omtale av Anarchy in the UKR. Linken fører til min bokblogg.