Skapsprengeren Manfreds oppstandelse

Pax 2020 Innbundet

Manuset til Skapsprengeren Manfreds oppstandelse ble skrevet i 1963. Bjørneboe hadde både bok- og filmformatet i tankene da han skrev denne teksten som ikke tidligere har blitt utgitt. I forbindelse med Bjørneboes hundreårsjubileum utgis boken nå med forord av Vigdis Hjorth.

Det er vinter og jul i det kristne fyrstedømmet Isenberg, en liten nasjon som har tjent seg rik på jernindustri og første verdenskrig. En engel besøker jorden for første gang for å se hvordan landet feirer sin største høytid. Engelen oppsøker verkstedet til romanens hovedperson, mekanikeren Manfred Hummel. Han er en gudbenådet mekaniker og familiemann, men etter å ha sittet lenge bak murene, «på Huset», trues han med tvangsauksjon dersom han ikke klarer å betale gjelden på verkstedet sitt. Hans aller siste utvei er å spørre den tidligere arbeidsgiveren Waldemar Schmitt i det storslåtte forretningsimperiet Schmitt&Schmitt&Sønner om et lån, men vil de svulstige talegavene og den iscenesatte godheten hans kunne redde ham også denne gangen? Selv om samfunnet som skildres i romanen ikke er så ulikt datidens Norge, skrev Bjørneboe i forordet at «enhver mulig likhet med norske skapsprengere, statsadvokater, horer, dommere, halliker, politifullmektiger, do-koner, overkonstabler, ågerkarler og jurister er fullstendig utilsiktet». Oppsiktsvekkende er det at Bjørneboe i sin satiriske kapitalistvrede skildrer utviklingen i olje-Norge seks år før oljefunnene på Ekofiskfeltet ble offentliggjort lille julaften i 1969.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2020

ISBN13 9788253041964

EAN 9788253041964

Genre Humor Klassisk litteratur Satire

En fiffig satire om det norske samfunnet. Bjørneboe er representert i de fleste karakterene. Fornøyelig lesning.

Skjebnen gjør ingen forskjell mellom søndag og hverdag, mellom jul eller St.Hans. Lynet kan slå ned på en almindelig tirsdag, og det kan slå ned på en påskemorgen, på en fødselsdag, eller midt på natten. Og skjebnen kjenner ingen persons rang og anseelse, den nøyer seg ikke med å ramme landstrykere eller syke og gamle, den kan kaste seg over en samfunnsnyttig borger midt i hans beste år, på tross av tittel, yrke og inntekt; den kan gripe ham i nakken, vri ham som en vaskeklut, klemme kraft og livsglede ut av ham, såpevaske, vrenge og skylle ham ut, som kvinner som vasker tøy, og den kan henge ham til tørk efterpå eller slenge ham fra seg som en utslitt og utbrukt rest av noe som en gang har vært.

• "Anarchy in the UKR" av Serhij Zjadan
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Henrik Falk - roman" av Vigdis Hjorth
  • "Giæver og Iunker" av Erlend Loe
  • "Yoko Ono er en sjarlatan - blogger og betraktninger" av Ingvar Ambjørnsen
  • "De søvnløse - roman" av Kim Leine
  • "Fallet" av Albert Camus
  • "Tredje, og siste, roman om Bjørn Hansen - roman 2019" av Dag Solstad
  • "Fordi Venus passerte en alpefiol den dagen jeg blei født - roman" av Mona Høvring
  • "En tilfeldig nordmann - den hele og fulle sannheten om Gordon Mo" av Lars Saabye Christensen
  • "Rød mann/sort mann - roman" av Kim Leine
  • "Tørk aldri tårer uten hansker - 2. Sykdommen" av Jonas Gardell