På naturens skuldre

hvordan ti millioner arter redder livet ditt

Kagge 2020 Innbundet

Glitrende fortellinger om vårt samspill med naturen

Du og jeg er innvevd i naturens flettverk, mye tettere enn du tror. Millioner av arter gir oss mat, medisin og et levelig miljø, i tillegg til at naturen gir oss kunnskap og glede.
På engasjerende vis forteller Anne Sverdrup-Thygeson spennende og tankevekkende fortellinger om naturen. Forfatteren tar oss med ut i regnskogen, der orkidebiene lager parfyme og pollinerer nøttene du spiser i jula. Inn i den svale skyggen under bygatenes store trær, de som gjør at vi trenger mindre luftkjøling. Ned i skyttergravene der soldatene brukte selvlysende sopp som lykt i måneløse netter. Vi får lese om trær i gammelskogen som gir oss kreftmedisin og isfuglen som inspirerte konstruksjonen av lyntog. Men også om hvordan vår framferd kan sette alt dette i fare. For i vår evne til å utnytte naturen, ligger også risikoen for å undergrave vårt eget livsgrunnlag. Vi snakker i dag om en naturkrise, der arter trues og levesteder forsvinner - en krise like akutt og alvorlig som klimakrisen. Skal vi sikre vår egen framtid, må vi endre måten vi lever på. Vi må lære oss å spille på lag med naturen.

Forlag Kagge

• "Den siste hjelperen - roman" av Cathrine Knudsen
  • "Det er lenge til skumring - roman" av Tharaniga Rajah
  • "En odyssé - en far, en sønn og et epos" av Daniel Mendelsohn
  • "Dei vaksnes løgnaktige liv - roman" av Elena Ferrante
  • "Det er nok nå - hvordan nyliberalismen ødelegger mennesker og natur" av Linn Stalsberg
  • "Insektenes planet - om de rare, nyttige og fascinerende småkrypene vi ikke kan leve uten" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Er mor død - roman" av Vigdis Hjorth