Den ville hagen, eller Kunsten å redde verden i egen hage

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Press 2020 Innbundet

Maur og meitemark, møll og marihøner - i selv en bitte liten hage kan vi finne hundrevis av insekter, småkryp og små pattedyr som alle spiller en viktigere rolle i det store samspillet enn man kanskje skulle tro. Med en vittig tone og barnlig iver gir insektforskeren Dave Goulson oss de mest fascinerende historier fra det mangfoldige og myldrende livet som du finner like utenfor din egen inngangsdør, under hagehellene, i buskene og trærne og i plenen som du skulle ha klippet. (Eller, skulle du egentlig det?)

Vi opplever nå en dramatisk nedgang i bestanden av insekter og store tap i verdens artsmangfold, noe som vil kunne få fatale konsekvenser for verden slik vi kjenner den hvis utviklingen ikke snur. I møte med dette er det lett å føle seg maktesløs og handlingslammet. Men selv om skremmende fakta ligger til grunn, handler Den ville hagen om hvordan vi med helt enkle grep kan skape små oaser for småkryp og insekter i våre egne hager. Goulson minner oss på det store i det små - og gir konkrete råd om hva vi kan gjøre for å bedre forholdene for de små heltene i hagen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2020

Lettlest, underholdende og lærerik om et viktig tema.

• "Plantelykke - stell og innred med grønne planter" av Anders Røyneberg
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen
  • "Et liv på vår planet - mitt vitnesbyrd og en visjon for fremtiden" av David Attenborough
  • "Livet på landet - en felles arv" av James Rebanks
  • "Jervesporet - jakten på dyret, meningen og minnene i en krympende natur" av Dag O. Hessen
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Gildra - roman" av Hilde Susan Jægtnes
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid
  • "En japansk vår - på reise gjennom et evig forbløffende land" av Ina Strøm