Den ville hagen, eller Kunsten å redde verden i egen hage

av (forfatter) og Halvor Kristiansen (oversetter).

Press 2021 Heftet

Dave Goulson er kjent som humleekspert og forfatter av Mitt liv med humler (2016) og Humlejakt (2017). Nå tar han for seg hele det myldrende og mangfoldige insektslivet som vi finner rett utenfor vår egen stuedør, i hager, parker og veikanter - og gir konkrete råd om hva vi kan gjøre for å bedre forholdene for de små heltene i hagen. Selv i en bitte liten hage kan vi finne hundrevis av insekter, småkryp, dyr, planter og organismer som alle spiller en større rolle i det store samspillet.

I møte med skremmende statistikker og tap av artsmangfold, der store monokulturer og industrielt landbruk med bruk av plantevernmidler får kritiske konsekvenser for hele planeten, er det lett å føle seg maktesløs og handlingslammet. Men selv om dystre fakta ligger til grunn for Goulsons tekst - så fokuserer han først og fremst på hvordan vi i våre egne hager kan gå frem for å skape små oaser for småkryp og insekter.

Med en vittig tone formidler Goulson forskning om møll, meitemark, maur og marihøner og beskriver det pussige og fascinerende livet til alskens insekter. Han forteller om det stille og umerkelige, men store og viktige arbeidet som foregår like under føttene våre. I Den ville hagen får du både oppskrifter på pai, hylleblomstvin og surkål, pussige historier om skrukketroll og saksedyr - og ikke minst ideer til hvordan du med enkle steg selv kan tilrettelegge for enda mer fantastisk liv og mangfold i hagen. Bare en liten kvadratmeter med blomstereng kan gjøre stor nytte. For - ofte er jo det enkle det absolutt beste - i mange tilfeller er nettopp det beste å ikke gjøre noen ting. La plenen gro og len deg tilbake i solstolen.

Forlag Press

Utgivelsesår 2021

Lettlest, underholdende og lærerik om et viktig tema.

• "Plantelykke - stell og innred med grønne planter" av Anders Røyneberg
  • "Filosofdronninger - kjente og ukjente kvinner i filosofihistorien" av Emmy Smith
  • "Amundsens siste reise" av Monica Kristensen
  • "Et liv på vår planet - mitt vitnesbyrd og en visjon for fremtiden" av David Attenborough
  • "Livet på landet - en felles arv" av James Rebanks
  • "På vandring uten esel i Cevennene - en sekulær pilegrimsferd" av Alexander Leborg
  • "Jervesporet - jakten på dyret, meningen og minnene i en krympende natur" av Dag O. Hessen
  • "På naturens skuldre - hvordan ti millioner arter redder livet ditt" av Anne Sverdrup-Thygeson
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Gildra - roman" av Hilde Susan Jægtnes
  • "Et fritt liv - om å ønske seg noe annet i verdens rikeste land" av Simen Tveitereid
  • "En japansk vår - på reise gjennom et evig forbløffende land" av Ina Strøm