Natur

hva skal vi med den?

Gyldendal 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos ark.no

Forfatteren viser hvordan evolusjonen har utstyrt oss mennesker med grunnleggende behov for naturen, og hvordan et fungerende økosystem forutsetter et mangfold i naturen. Han tar opp klimaendringer og belyser prioriteringer som må gjøres for å bevare naturen.

Hvorfor skal vi ta vare på naturen? Hvilklen rolle spiller den for oss, og har den noen verdi i seg selv? Går naturbevaringen på bekostning av mennesket? Hessen viser hvordan evolusjonen har utstyrt oss mennesker med grunnleggende behov for naturen, ikke bare ved at den gir oss vann og næring, men ved at den gir oss opplevelser. Han forklarer på hvilken måte et fungerende økosystem forutsetter et mangfold i naturen. Og han viser hvordan klimaendringene gjør dette mangfoldet ekstremt sårbart, og hvilke prioriteringer som må gjøres for å bevare naturen. Forfatteren tillater seg å være like mye en naturelsker som han er naturviter. Resultatet er en bok som kombinerer naturvitenskapens analyser og etterrettelighet med et brennende engasjement for og kjærlighet til naturen, der de to innfallsvinklene nærer og underbygger hverandre.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205382312

EAN 9788205382312

Tildelt litteraturpris Riksmålsprisen. Voksen 2008 Riksmålsforbundets litteraturpris 2008

Evolusjonen har gitt mennesket en spesiell stilling i forhold til naturen, Hessen får frem både frem både biologiske og filosofiske sider av dette. Han får også frem hvordan mennesket er i ferd med å ødelegge økosystemer og naturen som følge av kortsiktige økonomiske behov. Hessen skriver godt!

Det interessante er ikke bare hva som finnes i naturen, men også hva som ikke finnes der - støy for eksempel.

...man ser ensidig på arealets økonomiske verdi, og synes å ha en oppfatning av at det grønne representerer en arealmessig salderingspost, en slags arealkrevende luksus uten substansiell verdi. Dette er en fatal feilslutning, fatal både fordi en nedbygging i praksis er irreversibel, og fordi konsekvensene for psykisk og fysisk velvære på sikt er så store,

I hele menneskets historie, og da snakker vi ikke om de siste 10 000 år siden jordbrukets spede begynnelse eller 100 000 siden siste "out of Africa", men de nesten 4 milliarder av år siden "ursuppen", har livets imperativ vært det samme: Spis, overlev, reprodusèr!

Vi kan ikke si at naturen har mening. Den levende natur har blitt til ved nesten fire milliarder års prøving og feiling. Man kan se det hele som at vår planet trakk et vinnerlodd, som resulterte i en ufattelig rikhet av liv, og sågar et avansert dyr som kan ta det hele innover seg

I biologisk forstand er det faktisk ofte følelsene som representerer det rasjonelle, siden de er evolusjonært frembrakte rettesnorer for optimal respons og atferd.

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "Finns metode - gjødsel til planter & sjel" av Finn Schjøll
  • "Kains barn - religion og vold fra Det gamle testamentet til 11. september" av Torkel Brekke
  • "Humanisme - først og fremst et menneske" av Per Anders Aas
  • "Stjerneklart - siste nytt fra verdensrommet" av Jostein Riiser Kristiansen
  • "Filosofene - vesterlandsk tenkning siden 1900" av Svante Nordin
  • "Stein på stein - på sporet av den største masseutryddelsen i jordens historie" av Henrik H. Svensen
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Kunsten å overtale en katt - retorikk for menneske- og katteelskere" av Jay Heinrichs
  • "Selvfølelsens psykologi - bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes" av Sondre Risholm Liverød
  • "På sporet av deg selv - håndbok i slektsforskning" av Tore Strømøy
  • "Opprinnelsen til (nesten) alt" av Graham Lawton