Selvfølelsens psykologi

bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes

Webpsykologen.no 2016 Heftet

Hva vi føler for oss selv påvirker alle våre opplevelser. Det påvirker oss i vennskap, i kjærlighet, som foreldre og på jobb. Selvfølelsen påvirker hvilke mål vi setter oss i livet. God selvfølelse gjør oss aktive og interesserte, mens lav selvfølelse gjør oss usikre og unnvikende. Med god selvfølelse får vi overskudd og evnen til å hvile i oss selv. Med dårlig selvfølelse må vi tilkjempe oss noe mer for å føle oss verdifulle, og det kan være utmattende. Selvfølelsen påvirker vår livskvalitet og det spiller en rolle i forholdet mellom suksess og fiasko på en rekke områder. Hvordan vi vurderer oss selv og vår egen verdi, påvirker hvordan vi tenker, føler og handler i møte med livets utfordringer.

Denne boken går i dybden på selvfølelse og gir deg kunnskapen du trenger i tillegg til 20 øvelser som kan styrke din selvfølelse. Boken er skrevet for «folk flest», men også for behandlere som ønsker å hjelpe sine klienter med problemer knyttet til selvfølelse. Ved hjelp av psykologisk (selv)innsikt, psykoterapeutiske teknikker, mindfulness og filosofisk ettertanke, er det mulig å trene opp et skarpere fokus og en bedre selvfølelse.

Forfatteren, Sondre Risholm Liverød, er psykolog og spesialist i klinisk voksenpsykologi. Han jobber som terapeut og teamleder ved en poliklinikk for gruppepsykoterapi ved Sørlandet Sykehus i Kristiansand. Han driver nettmagasinene WebPsykologen.no og Psykolog.com som sikter på å formidle psykologi på en anvendelig måte gjennom artikler og videoforedrag. Han underviser i utviklingspsykologi ved Universitetet i Agder.

Forlag Webpsykologen.no

Utgivelsesår 2016

Har lest på webpsykologen lenge, og da Liverød kom med bok måtte jeg bare kjøpe den. Han er en veldig god formidler som evner å skrive oversiktelig og innsiktsfullt, han virker også veldig lite "låst" til en terapiform, noe som ejg opplever som positivt. Hvis man liker artiklene på webpsykologen.no vil man også like boka.

• "Psykologens journal - diagnose: eksistensiell uro" av Sondre Risholm Liverød
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Litt grønnere - 365 ting du kan gjøre for miljøet" av Grønn hverdag
  • "Snu deg til meg! - det du gjør i løpet av ett mikrosekund, avgjør hvor relasjonene dine ender opp" av John Gottman
  • "Energityver - i familien, i forholdet og på jobben" av Ingalill Roos
  • "Ikke vær så slem mot deg selv - en veiviser i det ufullkomne livet" av Per-Einar Binder
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Når kroppen sier nei - prisen vi betaler for skjult stress" av Gabor Maté
  • "Genenes gåte" av Dag O. Hessen
  • "Hverdagspsyk - hvorfor har jeg det sånn?" av Rebekka Th. Egeland
  • "Julenoveller - 21 nye og klassiske noveller fra norske forfattere" av Lars Saabye Christensen
  • "Evas sju døtre - en fortelling om våre genetiske formødre" av Bryan Sykes