Marshmallowtesten

nøkkelen til viljestyrke

av (forfatter) og Bjørg Nesje Nybø (gjendikter).

Pax 2014 Innbundet

Walter Mischel var, på slutten av sekstitallet, den første til å gjøre et forsøk som ga psykologisk innsikt i mestring og viljestyrke. Barnehagebarn ble satt for seg selv med en marshmallow foran seg. De fikk lov til å spise den opp når de selv ville, eller de kunne vente til forskeren kom tilbake, og få to marsmallows som belønning.

Først flere år senere forsto man hvor mye forsøket kan lære oss. Nærmere studier har vist at de som klarer å vente, blir voksne som lykkes bedre med vennskap og partnere, færre av dem er overvektige og rusavhengige, de er faglig dyktigere og friskere. Kort sagt, de lykkes bedre i livet.

I Marshmallow-testen demonstrerer Mischel viktig-heten av viljestyrke og selvbeherskelse, og viser hvilke mekanismer som ligger bak. Sitter du med følelsen av at du selv eller dine barn aldri ville klart å la marshmallowen ligge, fortvil ikke: Et hovedpoeng i boka er å vise hvordan viljestyrken kan trenes opp, hos oss selv og barna. Med akademisk innsikt og oversikt, og klokskap, viser Mischel oss et nytt selvbilde - vi skjønner bedre hvem vi er og hva vi kan bli.

Forlag Pax

Utgivelsesår 2014

Boken gir en god oversikt over noen av de mest grunnleggende psykologiske mekanismene hos mennesket, og passer godt sammen med Daniel Kahnemans "Thinking fast and slow". Mischel er en fantastisk formidler. Boken anbefales varmt til alle som er nysgjerrige på hvorfor vi er som vi er.

• "Barnas juleroser - 2019" av Herborg Kråkevik
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Sitater av Per Fugelli - ikke vær et 1-tall på jorden, bry deg om flokken din" av Per Fugelli
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Kvinner som hater kvinner - min kamp mot nettrollene" av Anne Brith Davidsen
  • "Trær i Norge - arter, kjennetegn, utbredelse" av Arnodd Håpnes
  • "Det som ikke skulle skje - fortellinger om overgrep" av Gunnar Ringheim
  • "Katten - atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad
  • "Frakoblet - de egentlige årsakene til depresjon - og de overraskende løsningene" av Johann Hari
  • "Natur - hva skal vi med den?" av Dag O. Hessen
  • "Juleroser - 2019" av Herborg Kråkevik
  • "Flere gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournalen, doktorskolen og pasienter" av Morten P. Oksvold