Huden

alt om vårt største organ

av (forfatter), Katja Spitzer (illustratør), Kari Bolstad (oversetter) og Erling Langleite (oversetter).

Aschehoug 2017 Innbundet

Huden er vårt største organ og en barriere som omslutter og beskytter oss. Huden er også et viktig sanseapparat som hjelper oss å til oppfatte verden omkring oss og som er helt sentral i samspillet mellom mennesker. Huden røper hvordan vi egentlig har det. Den forteller mer om oss enn vi aner.

Yael Adler er hudlege - og i denne boken tar hun deg med på en underholdende hudreisegjennom sex og cellulitter, samspillet mellom ytre og indre organer, kviser og hudsykdommer, mirakelkremer og dyre løfter, utseendefiksering og aldring. Hun forteller hvordan vi kommuniserer med kroppsdufter og rødming, hva huden egentlig syns om vask og hva vi kan gjøre for å beholde en elastisk og fin hud. Det og mye annet spennende kan du lese om i HUDEN.

ISBN13 9788203296710

EAN 9788203296710

Denne boken gir oss en grei innføring i huden og det den har å by på av nytelse, ømme punkt og lumskheter og behandling av disse lumskhetene og skader som huden kan bli påført. Vi får innblikk i hudsykdommenes verden, hvordan huden er bygd opp, hva som skader den og hva som er helende og bra for den. Boken er en grei informasjonskilde, men jeg ble ytterst skuffet over hennes syn på sollys. Hun gir først noen veldig få positive sider ved sollys og huden, men så slakter hun sollyset neden om og hjem og anbefaler solfaktor 50 på huden, og helst påsmurt to ganger om dagen. Da setter jeg heller min litt til soleksperter som Micahel Hollick og Johan Moan samt flere som har studert solens påvirkning på huden i enda større grad en Adler.

Mot slutten av boken så kunne jeg ikke dy meg å legge merke til hennes tro på at man mister muskelmasse når man faster. Dette er en myte som allerede er blitt tilbakevist for en stund tilbake og da kan boken "Faste: Den komplette guide" av Jason Fung være til god hjelp. Bortsett fra det så var det positivt å se at Adler er skeptisk til mye av kremer og skjønnhetsprodukter der ute som blir påført huden for alt de er verdt. De er med rette heller årsak til en ond sikrel blant forbrukerne. Hun tar også et oppgjør med tatoveringer som et onde for huden. I tillegg gir hun oss en grei oversikt med ufarlige naturmidler man kan smøre på huden eller innta med maten som skal være bra for huden, som f.eks. shea smør og kokosolje.

• "Huden er guden - en hudlege forteller om kroppens største organ" av Jon Anders Halvorsen
  • "Selvfølelsens psykologi - bedre selvfølelse ved å bruke hodet litt annerledes" av Sondre Risholm Liverød
  • "Dine geniale gener - fortellingen om arvematerialet vårt og tidenes største medisinske revolusjon" av Dag Undlien
  • "Kuene - fornuft og følelser på gården" av Rosamund Young
  • "Vi må snakke om bakterier - dine viktigste venner" av Jessica Lönn-Stensrud
  • "Marshmallowtesten - nøkkelen til viljestyrke" av Walter Mischel
  • "Musikk og hjernen - om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen" av Are Brean
  • "Bli din egen hjelper - 100 leksjoner i mindfulness" av Jon Kabat-Zinn
  • "Tarmens medisin - 6 smarte trinn til sunn tarm, friskere kropp og klart hode" av Berit Nordstrand
  • "Immun - kroppens evige kamp for å overleve" av Anne Spurkland
  • "Gratis mat - 50 ville og velsmakende vekster" av Ellen-Beate Wollen