Musikk og hjernen

om musikkens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen

av (forfatter), Geir Olve Skeie (forfatter) og Iben Sandemose (illustratør).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Ingen bokelskere følger dette verket.

Musikalitet er en unik menneskelig egenskap. Musikk gir oss glede og hjelp til å uttrykke følelser uten ord. Musikkens kraft har en enestående evne til å stimulere og endre hjernen vår.

Spedbarn forstår og reagerer på musikk lenge før de forstår betydningen av ord.Barn som spiller et instrument, er smartere og har bedre hukommelse. Mennesker med Parkinsons sykdom som knapt kan gå, kan løpe eller danse når de hører rytmiske sanger. Demente som hører barndommens sanger, kan oppleve klare øyeblikk. Musikkens kraft varer hele livet. Når vi hører musikk og utøver musikk selv, er det et fyrverkeri i hjernen der nervebaner kobles sammen. Det er hjernetrening på høyt nivå.

I denne boken får du vite hva hjernen gjør med musikk og hva musikk gjør med hjernen. Du kan følge tonens vei fra musikkinstrumentet, via ørets fascinerende bearbeiding av tonen og derfra helt inn til følelsene utløses i dypet av hjernen vår. Du kan også lese om forskning på bruk av musikk i behandling av sykdommer som demens og Parkinsons sykdom, i opptrening etter hjerneslag og som terapi ved psykiske lidelser.

Boken egner seg for alle som er glad i musikk og vil forstå mer av dens magiske kraft og fantastiske virkning på hjernen.

Illustrasjoner ved Iben Sandemose.

ISBN13 9788202569723

EAN 9788202569723