Stjernejeger

en spektakulær fortelling om en jazzmusiker, de eldste partiklene i vårt solsystem og en usannsynlig oppdagelse

Cappelen Damm 2018 Innbundet

Stjernejeger er en spektakulær fortelling om en jazzmusiker, og jakten på de eldste partiklene i solsystemet. Vi er med gatelangs, på takene, i møte med rasende forskere - oppturer og nedturer frem til det usannsynlige skjer.

"Jon Larsen har åpnet en ny dør tilbake til solsystemets begynnelse" -Michael E. Zolensky, NASA

Verdensrommet er et støvete sted. Mellom stjerner, planeter, kometer og meteoritter er det fullt av kosmisk støv - mikrometeoritter. Hver dag faller hundre tonn av det ned på jorden. Men det finnes lite kunnskap om disse småsteinene fra tidenes morgen. Til tross for utallige forsøk har ingen klart å finne dem. Hvor blir det av de utenomjordiske partiklene? Dette spørsmålet har forskere stilt i over hundre år. Inntil Jon Larsen fant brikkene som manglet i puslespillet. Og løste mysteriet.

En sommerdag for ti år siden fant han et lite, skinnende sandkorn på sitt nyvaskede hagebord. Hvor kom det fra? Dette var starten på en rekke hendelser som førte Larsen stadig videre i jakten på stjernestøvet. En hel forskerverden var enig om at det ikke var mulig, men etter syv års leting i veistøvet skjedde det noe uventet. En oppdagelse som talte NASA midt imot. Som stilte spørsmålstegn ved hvor vannet på jorden har kommet fra. Og til syvende og sist hvordan livet har oppstått.

I dag har Larsen alle verdensledende eksperter med seg, inklusiv stjerneforskerne i NASA. Oppdagelsen ble av Discover Magazine kåret til en av de viktigste i 2017.

Forfatteren Jon Larsen (f. 1959) er amatørgeolog, billedkunstner, plateprodusent og komponist. Kanskje mest kjent som gitarist i Hot Club de Norvège. Han forsker på stjernestøv ved Universitetet i Oslo (UiO).

ISBN13 9788202585167

EAN 9788202585167

Genre Biografisk litteratur

Omtalt person Jon Larsen

Herregud for en sinnsyk historie, og den er sann! Og velskrevet! Den første boken om geologi som har fått meg til å le og gråte om hverandre, og ikke minst tatt fra meg nattesøvnen! Jon Larsen har siden barneårene vært ivrig steinsamler og hobbygeolog. Da han en sommerdag vasket hyttebordet og satt frem en skål med jordbær, oppdaget han plutselig noe på duken som han ikke gjenkjente som vanlig stein/mineral. Kunne det komme fra verdensrommet? Oh yeah, tenker man.. MEN, jo - etter nesten 10 år gjør han alle verdens forskere til skamme! Som profesjonell jazzmusiker i Hot Club de Norvege, reiser han verden rundt, og slik får han både finansiert forskningen og tatt støvprøver overalt.
De første syv årene finner han bare sferuler (jordisk støv), men gir ikke opp. En feil gjør at han oppdager at metoden er feil, og nå finner han plutselig micrometeoritter overalt. Først lo alle forskerne av ham og gjorde ham til latter - forskningen hadde bestemt at det ikke gikk an å finne stjernestøv i bebodde områder pga for mange kontaminanter, men Jon hadde brukt 7 år på å kartlegge og kategorisere alle disse kontaminantene, sferulene, i gatestøvet mens han lette etter micrometeoritter, og fikk alt nytt han ikke forstod undersøkt.
Det er inspirerende å lese om Jon Larsens arbeid fra den sommerdagen han bare skulle spise jordbær på hytta og fikk en åpenbaring, til han en dag går opp på taket til NASA for å lete etter micrometeoritter. En av forskerne som såg han gå opp fikk latterkrampe og utbrøt "Houston we´ve got a problem". Det eneste dumme med denne historien var at boken skulle endt med at han sendte en av micrometeorittene han fant der nettopp til denne forskeren for å åpne øynene hans og gjøre han til en bedre forsker. Men dette er ikke en skjønnlitterær bok, men en sann historie om en hobbygeolog, - en helt utrolig fyr som ikke gir seg - som taler 500 geologer rett imot, og har rett. Dette er et stykke norsk historie som alle bør vite om. Årets leseopplevelse! Kjøp den! Les den!

Iblant tenker jeg på Helge Ingstads svar, da han ble spurt av en journalist om han ikke ble ensom under sine overvintringer alene i isødet? "Ensomhet er noe som skjer mellom mennesker", svarte Ingstad.

Man skulle kanskje tro at en som har sittet på en scene og spilt gitar et helt liv, også ville kunne snakke i forsamlinger, men det er jo derfor man spiller gitar - for å slippe å snakke.

Stikk i strid med allminnelig oppfatning er det fortsatt hvite områder på kartet. Steder der forskernes måleinstrumenter ennå ikke har sondert. Vi mennesker tenker fjernest alt er oppdaget og oppfunnet, men det er naturligvis ikke sant. En oppdagelse kan til overmål befinne seg rett foran øynene våre. Kun kamuflert av vår egen vanetenkning.

Det er ikke alt som finnes i et bibliotek, på nettet eller som det i det hele tatt finnes svar på. I så måte er kunst og forskning to sider av samme sak. Så snart man beveger seg utenfor en opptråkket løype, må man forsøke å finne veien på egen hånd. Bruke sanseapparatet og stole på empirien.

Det er ingen hemmelighet at enkelte musikere på turne iblant døyver hjemlengselen med kjemiske substanser som kan føre til krabbing i veibanen.

• "Hjernen er stjernen - ditt eneste uerstattelige organ" av Kaja Nordengen