Kattenes hemmelige språk

av (forfatter), Anja Moritz (illustratør) og Ute Neumann (oversetter).

Cappelen Damm 2019 Innbundet

Utgivelsesår 2019

ISBN13 9788202588533

EAN 9788202588533

En helt grei bok om kattenes språk og uttrykksmåter. Boken er stort sett lett forståelig, men til tider noe kronglete når det virker som om forfatteren tar det forgitt at leseren skal kunne forstå så mye av den fonetikken hun tar fram, spesielt alle de merkelige vriene av bokstaver og hvordan de skal uttales. Heldigvis er ikke hele boken viet til dette. Boken har sine interessante sider og så har den de sidene som jeg kun anser er for de spesielt interesserte.

Jeg har én katt, og fant noe som er relevant for meg og lærte litt om hvordan jeg bedre kan kommunisere med katten min, men også litt interessante fakta om f.eks. hvorfor noen katter ikke maler, og hvordan små variasjoner i kattelydene kan bety forskjellige ting og at kattespråket stort sett er situasjonsavhengig.

Store deler av boken er nok for ekte katteelskere, slike som har opptil flere katter og kan observere samspillet mellom dem, noe denne bokens studier har tatt utgangspunkt i. Disse vil få aller mest ut av boken, og har du en interesse for fonetikk i tilegg så vil du kanskje gi full pott til denne. Er du derimot ingen katteelsker, ikke har katt, eller kunne brydd deg mindre, så vil nok ikke denne gi deg noe særlig. Hos meg falt denne sånn midt på tre siden jeg kun har én katt og sånn middels nysgjerrig. Tross dette hadde jeg større forhåpninger til boken som ikke ble helt innfridd. Alt i alt ikke det helt store, men med noen drypp av kunnskap som er greit å ta med seg når jeg skal pleie forholdet til min katt.

Om vi lærer å forstå kattene våre bedre og kommuniserer bedre med dem, øker vi ikke bare kattens trivsel. Det vil også berike vårt eget liv.

• "Huden - alt om vårt største organ" av Yael Adler
  • "Katten - atferd og velferd" av Bjarne O. Braastad
  • "Samtaler med katten" av Eduardo Jáuregui
  • "1001 katt - myter, eventyr og folketro" av Tor Åge Bringsværd
  • "Astrofysikk i lysets hastighet" av Neil deGrasse Tyson
  • "Tarmens medisin - 6 smarte trinn til sunn tarm, friskere kropp og klart hode" av Berit Nordstrand
  • "Jesussoldaten - gutten som skulle vinne landet for Gud" av Tonje Egedius
  • "Når livet er kjipt - en håndbok for unge folk" av Oda Rygh