1001 katt

myter, eventyr og folketro

Spartacus 2016 Innbundet

Katten er det eneste husdyr som aldri helt har latt seg temme. I tusenvis av år har den pirret fantasien vår. Ikke noe annet dyr har satt så dype potespor i menneskeslektens historie - ingen annen skapning har vært gjenstand for så mye kjærlighet og hat, respekt og frykt, fabulering og overtro. I det gamle Egypt var katten en viktig gud, i Europa var den i flere hundre år en demon som løp Satans ærend.

I 1001 katt kan du lese myter, fabler og eventyr om katter fra alle tider og fra alle verdenshjørner, kommentert av Tor Åge Bringsværd.

Ifølge palestinsk tradisjon kom katten til verden om bord på Noas Ark, nyst ut av snuten på en av de to løvene. I kinesisk tradisjon hadde gudene opprinnelig tiltenkt pus rollen som denne verdens hersker, men kattene gikk lei av alt styret og overtalte menneskene til å overta! Og i Italia greide man en gang å overtale 40 hekser til å forvandle seg til katter og leve resten av livet i et nonnekloster!

Forlag Spartacus

Det var som katten! Lite trist blir den här boken eller så hänger det på den träliga uppläsaren men jag kommer nog att läsa den igen.

Mennesker som hater katter, vil komme tilbake som mus i sitt neste liv.

Faith Resnick

Listen Skjønnlitterære katter ^..^ inneholder skjønnlitterære voksenbøker hvor katter spiller en av hovedrollene. Kom gjrne med tips så vi får med alle på listen. Både skjønnlitterære titler og historier fra virkeligheten er velkomne.

Del 2 av lista 'Leste bøker i 2016 som IKKE er med i leseutfordringen'.

• "Snakk levende engelsk" av Thomas A. Fagerlid
  • "Prinsessen som skulle til seters for å gjøre seg fet" av Reidar Kjelsen
  • "Mjau! - 18 gode kattehistorier for kattemennesker" av Lars Mæhle
  • "Komma - kommategnets personlighet, historie og regler" av Bård Borch Michalsen
  • "Pass opp! - her kommer Gud og hun er en katt" av Unni Lindell
  • "Historien om Charles Dickens" av Elisabeth Kyle