Den brisne botaniker

edle dråper, stive drinker og plantene vi får dem fra

av (forfatter) og Roger Ødegaard (oversetter).

Vega forlag 2016 Innbundet

Ingen whisky uten bygg, ingen rom uten sukkerrør og ingen tequila uten agave. Edle dråper har alltid et botanisk opphav, og ofte en fascinerende bakgrunnshistorie. Denne boken tar for seg det svimlende utvalget urter, blomster, trær, frukter og sopp som mennesket har klart å forvandle til alkohol - enten ved oppfinnsomhet, nysgjerrighet eller i ren desperasjon.

Plantene som gjennom tidene er blitt gjæret og destillert, har vært både obskure og giftige. Hver og en representerer et unikt
bidrag til verdens drikkekultur.

Dette fengslende brygget av biologi, kjemi, historie og etymologi - samt mer enn femti drinkoppskrifter og tips til hobbygartnere - vil gjøre deg omsvermet på neste cocktailparty.

«... en magisk reise full av korn, bær og frukter. Amy Stewart er en magiker selv. Hun får planter og insekter til å fremstå fascinerende selv for oss som ikke kan noe om det.» - THE WALL STREET JOURNAL

«Det som gjør Stewarts bok annerledes er hennes smittende entusiasme for plantene, for deres bruksområde og historie, og for botanikerne som dro verden rundt for å finne dem. Resultatet er forfriskende og behagelig berusende.» - USA TODAY

AMY STEWART er en amerikansk forfatter som har vunnet flere priser for sine seks bøker om naturens farer og gleder. Hun var med på å starte den populære bloggen Garden Rant, er redaktør i tidsskriftet Fine Gardening og har blant annet skrevet for New York Times og Washington Post.
ISBN: 978-82-8211-478-

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2016

• "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Vi har pissa i frysern - flere morsomme trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Femti planter som endret historiens gang" av Bill Laws
  • "Magisk jul" av Line Therkelsen
  • "Stemmen eller støyen - om å være tro mot seg selv" av Märtha Louise
  • "Norges dyr og planter" av Tore Fonstad
  • "Plantelykke - stell og innred med grønne planter" av Anders Røyneberg
  • "Flere gullkorn fra pasientjournalen - morsomme sitater fra pasientjournalen, doktorskolen og pasienter" av Morten P. Oksvold
  • "Dinosaurer og andre forhistoriske dyr" av John Malam
  • "Selger dere strykejern? - og andre spørsmål fra bokhandelkunder" av Stian Johansen
  • "1001 katt - myter, eventyr og folketro" av Tor Åge Bringsværd