Magisk jul

Orage 2017 Innbundet

Visste du at mange juletradisjoner har utviklet seg fra gamle, hedenske skikker? Sikker som var vanlige før Kvistkrist ble kjent i Norge. Lenge før jula ble en kristen høytid. Skikker fra en tid da jula var forbundet med menneske- og dyreofringer. Mange av de gamle norske juletradisjonene har overlevd og er nå blitt en del av den kristne feiringen. Det handler om drikkekulturen, tomtegubben, julebukken og mye mer. Med morsomme, mystiske og magiske historier blir du kjent med vår norske kulturhistorie i fortid og samtid. Fortellinger og myter, tradisjoner og overtro som har preget desember siden tidlig vikingtid og fram til i dag. Bildene du får av disse fortellingene, vekker minner og får deg til å trekke på smilebåndet. Kanskje du merker savn eller undring, og kanskje du sender en tanke til noen eller en tid som ikke er her lenger? For det er akkurat det historier kan.

Forlag Orage

Siden det nå bare er en måned igjen av 2018 er det på tide med en liste for 2019 som jeg bl a kan flytte over bibliotekbøkene og andre som jeg ikke blir ferdig med i år.

• "Magisk jul - julens myter & overtro" av Line Therkelsen
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Norrøne guder" av Johan Egerkrans
  • "Minneboken - norsk nostalgi" av Mona Stenseth Larsen
  • "Kanskje bestefar er en stjerne?" av Karin Hake
  • "Enda flere gullkorn fra pasientjournalen" av Morten P. Oksvold
  • "Levende torsk i skiver - trykkfeil fra norske aviser gjennom 25 år" av Jaran Dammann
  • "Vi har pissa i frysern - flere morsomme trykkfeil fra norske aviser" av Jaran Dammann
  • "Påskekrim 2017 - 17 kriminalnoveller" av Knut Nærum
  • "Overnaturlige og underjordiske vesener fra folketro" av Johan Egerkrans