Overnaturlige og underjordiske vesener fra folketro

av (forfatter), Johan Egerkrans (illustratør) og John Grande (oversetter).

Spartacus 2018 Innbundet

De har mange navn: de usynlige, skrømt, nøkken, huldre, tusser og troll. De har mange former, og de lokker, forfører og skremmer oss.

Nordens mørke skoger, dype sjøer og høye fjell gjemmer en mengde mystiske vesener. Vi ser dem ikke, for de skjuler seg for oss. Men vi blir ofte minnet på at de finnes; når noen går seg vill i skogen, når vinden lager rare lyder, når melken surner over natten - da er det de overnaturlige som har vært på ferde. Før i tiden var de en naturlig del av verdenen vår, en måte å minne menneskene på alltid å ha respekt for naturen.

Egerkrans' vakre bok gir leseren et dypdykk i Nordens rike og eldgamle felles folketro. Med detaljrike bilder og forklarende tekster tar han oss med på en magisk reise. Her kan både barn og voksne lære mye - noe nytt og noe som har gått i glemmeboken.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2018

Visuelt vakker og interessant innhold! Denne boka har jeg bladd i mange ganger, både som underhodning og som en inspirasjonskilde til egne kreative verk.

Flere leste bøker iår. Etter å ha lest IKON boka om Virginia Woolf lånte jeg 10 til i serien, og skal se etter de 2 siste på HA bib imorgen (skrevet 25. Juni)

• "Hellige dyr - myter, eventyr og folketro fra hele verden" av Tor Åge Bringsværd
  • "Magisk jul - julens myter & overtro" av Line Therkelsen
  • "Uhyrlig - sjømonstre i kart og litteratur 1491-1895" av Erling Sandmo
  • "Den som fiser i heisen må dø!" av Terje Sporsem
  • "Magisk jul" av Line Therkelsen
  • "1001 katt - myter, eventyr og folketro" av Tor Åge Bringsværd
  • "Carl Barks' beste - "den gode tegneren"s ypperste historier i utvalg" av Carl Barks
  • "Intuisjonisten" av Colson Whitehead