Snakk levende engelsk

av (forfatter), Marius Langeland (forfatter), Marius Langeland (illustratør) og Nanami Abe (illustratør).

Pax 2016 Heftet

Du snakker engelsk, ja. Men hvor god er du egentlig når situasjonen krever small talk? Vet du hva du skal snakke om (og hva du ikke skal snakke om)? Du trenger å forstå kulturen der du kommer. Du må kjenne livsstilen, mentaliteten, tradisjonene, høytidene. Og du må kunne ordene som hører til.

Vi foretar en rask språklig rundreise til USA, Canada, Storbritannia, Australia, New Zealand og Sør-Afrika. Underveis snubler vi i kulturelle snodigheter, får med oss de siste trendene og morer oss over den nyeste slangen, de morsomste uttrykkene. Og vi får vokabularet til å snakke om det som rører seg i tiden, enten det er urbane grønnsaker, yoga, eventyr, vinsmaking, mat fra gård og marked, oppussing, brettspill, kunst, finans eller populærvitenskap.

Også banning og fy-ord hører med i et språk. Men du bør vite at får du behov for å banne skikkelig, bør du tilpasse seg stedet du er på! Likeså må du passe på kroppsspråk og etikette, her er lett å trå feil.

Helt til slutt får leserne muligheten til å teste seg selv. Hvordan står det egentlig til med engelskkunnskapene mine? Hvor mye har jeg faktisk fått med meg av denne boka?

Forlag Pax

Utgivelsesår 2016

• "Språkets løse fugler - en røff guide til faste uttrykk og utslitte fraser" av Hans Andreas Tvedt
  • "Snakk perfekt engelsk" av Thomas A. Fagerlid
  • "Bokstavene i historien - maktsymbol fra August til Mussolini" av Øyvin Rannem
  • "1001 katt - myter, eventyr og folketro" av Tor Åge Bringsværd
  • "Godt språk - alt du trenger å vite for å ordlegge deg korrekt" av Helene Uri
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Barndom - 60-tallet" av Kristin von Hirsch
  • "Skriveregler" av Finn-Erik Vinje
  • "Røff guide til Bibelen" av Alf Kjetil Walgermo
  • "Mann for sin katt" av Lars Saabye Christensen
  • "Latin for begynnere" av Helene Uri
  • "Norsk kvinnehistorie på 200 sider - fra forsørgede fruentimmer til skamløse jenter" av Hege Duckert