Bokstavene i historien

maktsymbol fra August til Mussolini

Press 2017 Heftet

Vi omgir oss med bokstaver hele tiden. Det første barn skal lære på skolen, er bokstavene - grunnlaget for all annen læring. Men ikke mange kjenner bokstavenes historie eller bakgrunnen for deres utvikling.
I Bokstavene i historien gjør forfatter og skriftshistoriker Øyvin Rannem en bred gjennomgang av den vesteuropeiske skrift- og bokstavkulturen gjennom mer enn to tusen år - fra antikken til fascismen. Hvorfor ser bokstavene våre ut som de gjør? Hva er egentlig bokstavenes opphav? Og hvorfor var det de latinske, og ikke de greske bokstavene som vant? I bakgrunnen aner vi storpolitikk og maktkamp - her er det paver mot keisere, Roma mot Konstantinopel, øst mot vest - og nord mot sør, kristendom mot hedenskap. Bokstavene i historien er unik. For første gang settes bokstavenes utvikling inn i en allmennhistorisk sammenheng, mot et bakteppe av den kulturelle og samfunnsmessige utviklingen i Europa.

Forlag Press

Utgivelsesår 2017

Bokstaver og ord, spennende og vakre. Boken var i overkant faglig, men fin å skumme gjennom.

• "Snakk levende engelsk" av Thomas A. Fagerlid
  • "Fra englisc til English - et språk blir til" av Kristin Bech
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Taksim" av Andrzej Stasiuk
  • "Alt etter havet" av Lasse W. Fosshaug
  • "Mytene som skapte Norge - myter og makt fra vikingtid til middelalder" av Gro Steinsland
  • "Krigens penn - ein biografi om Lise Lindbæk" av Sigrun Slapgard
  • "De indoeuropeiske språkenes historie - et tre med mange grener" av Ola Wikander