Norske ødegårder

historien om stedene vi forlot

av (forfatter) og Pål Hermansen (foto).

Vigmostad Bjørke 2017 Innbundet

Fraflyttede og forlatte steder har en egen tiltrekningskraft. De kan vitne om noe dramatisk, eller om noen som bare pakket sammen og reist sin vei.

Aldri har så mange gårder blitt lagt ned som i vår tid. Ødegårder er steder der det ikke bor noen, der ingen ferierer. Langsomt overtar naturen husene og spor viskes ut.

I denne boken tar forfatter Øystein Morten og fotograf Pål Hermansen deg med til forlatte gårder over hele Norge. Noen gårdsbruk ble forlatt i middelalderen, andre for bare noen år siden. Sammen vitner de om svunne tider, deler av vår norske historie.

I tekst og bilder gir Norske ødegårder gripende glimt av fortidens liv.

«Ødegårder er små museer som viser fram rester av fortiden. Ofte lar de seg ikke forstå uten videre. Det jeg gjør i denne boken er å samle noen rester og prøve å forstå dem, før alt blir til mose og jord.» (fra forordet)

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241911354

EAN 9788241911354

Omtalt sted Norge

Øystein Morten og Pål Hermansen oppsøker stedene der ingen kunne bu lenger. Forfatteren skriver om gårdenes historie, folkene som bodde der og hvorfor gårdene ble nedlagt. Hver av de ni stedene forteller en bit av norgeshistorien. Okkupasjonen av Finnmark. Embetsmannstaten på 1800-tallet. Troen på nyrydding av jordbruksland (tenk Hamsuns roman Markens grøde ) ved inngangen til 1900-tallet. Industrialiseringen etter krigen og forurensningen den førte med seg.

Til tross for temaet er Norske ødegårder fri for sentimentalitet og klissen nostalgi. Øystein Morten går til skriftlige kilder om hver gård, han drar dit og ser, og ikke minst snakker han med de siste menneskene som bodde der. Historiene deres, om et evig slit og kamp mot elementene, gnikker vekk alle nasjonalromantiske myter du måtte ha med deg inn i lesningen. Morten er heller ingen ivrig forkjemper for å bevare alle disse eiendommene, mange av dem praktfulle, som står til nedfalls.

Ni gårder, ni svært ulike historier om hvordan de ble til ødegårder med gjengrodde tun og hus til nedfalls. Og det er ikke landbrukspolitikken, men de spesifikke årsakene til at sistemann som drev den enkelte gården ikke fikk noen etterfølger. Boka sier likevel mye om levekårsutviklingen på landsbygda, enten det dreier seg om småbruk eller storgårder. Forfatteren er en god forteller, som i tillegg til den historiske og bygningsmessige dokumentasjonen, også bruker anekdoter og ikke minst minnearv fra nålevende etterkommere til å gi liv til teksten. Fotografiene til Pål Hermansen underbygger historien. Om kort tid vil det meste være borte.

En utrolig vakker og trist bok om forfall, historier om menneskers liv, fortalt gjennom det de forlot. Se den!

God bok, interessante historier med god bredde!

Samlet tenker jeg de ni gårdene som et vindu mot norgeshistorien; fra de første menneskene kom i steinalderen, via samfunnsomlegginger på 500-tallet, middelalderen, embetsmannsstaten, utvandringen og innvandringen på 1800-tallet og helt frem til våre dagers innovasjonsspråk og ulvekonflikter.

• "Grim justis - svartebok om dødsstraff i Norge" av Gøran Karlsvik
  • "Wimbledon - der graset er grønast" av Gudmund Skjeldal
  • "Full storm - naturkatastrofer og ekstremvær i Norge" av Olav Viksmo-Slettan
  • "Forbudstid - den norske krigen mot brennevinet" av Gunnar Kagge
  • "Den gåtefulle Oberon Qvist - åtte mysterier" av Knut Nærum
  • "Uhyrlig - sjømonstre i kart og litteratur 1491-1895" av Erling Sandmo
  • "Byen vest for loven - ukultur, maktspill og udugelighet i Bergen" av Ola Thune
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "Den europeiske våren" av Kaspar Colling Nielsen