Norske ødegårder

historien om stedene vi forlot

av (forfatter) og Pål Hermansen (foto).

Vigmostad Bjørke 2017 Innbundet

Fraflyttede og forlatte steder har en egen tiltrekningskraft. De kan vitne om noe dramatisk, eller om noen som bare pakket sammen og reist sin vei.

Aldri har så mange gårder blitt lagt ned som i vår tid. Ødegårder er steder der det ikke bor noen, der ingen ferierer. Langsomt overtar naturen husene og spor viskes ut.

I denne boken tar forfatter Øystein Morten og fotograf Pål Hermansen deg med til forlatte gårder over hele Norge. Noen gårdsbruk ble forlatt i middelalderen, andre for bare noen år siden. Sammen vitner de om svunne tider, deler av vår norske historie.

I tekst og bilder gir Norske ødegårder gripende glimt av fortidens liv.

«Ødegårder er små museer som viser fram rester av fortiden. Ofte lar de seg ikke forstå uten videre. Det jeg gjør i denne boken er å samle noen rester og prøve å forstå dem, før alt blir til mose og jord.» (fra forordet)

Forlag Vigmostad Bjørke

ISBN13 9788241911354

EAN 9788241911354

Omtalt sted Norge

Øystein Morten og Pål Hermansen oppsøker stedene der ingen kunne bu lenger. Forfatteren skriver om gårdenes historie, folkene som bodde der og hvorfor gårdene ble nedlagt. Hver av de ni stedene forteller en bit av norgeshistorien. Okkupasjonen av Finnmark. Embetsmannstaten på 1800-tallet. Troen på nyrydding av jordbruksland (tenk Hamsuns roman Markens grøde ) ved inngangen til 1900-tallet. Industrialiseringen etter krigen og forurensningen den førte med seg.

Til tross for temaet er Norske ødegårder fri for sentimentalitet og klissen nostalgi. Øystein Morten går til skriftlige kilder om hver gård, han drar dit og ser, og ikke minst snakker han med de siste menneskene som bodde der. Historiene deres, om et evig slit og kamp mot elementene, gnikker vekk alle nasjonalromantiske myter du måtte ha med deg inn i lesningen. Morten er heller ingen ivrig forkjemper for å bevare alle disse eiendommene, mange av dem praktfulle, som står til nedfalls.

God bok, interessante historier med god bredde!

En utrolig vakker og trist bok om forfall, historier om menneskers liv, fortalt gjennom det de forlot. Se den!

• "Grim justis - svartebok om dødsstraff i Norge" av Gøran Karlsvik
  • "Wimbledon - der graset er grønast" av Gudmund Skjeldal
  • "Forbudstid - den norske krigen mot brennevinet" av Gunnar Kagge
  • "Saudi-Arabia - sverdet og stemmene" av Ina Tin
  • "Byen vest for loven - ukultur, maktspill og udugelighet i Bergen" av Ola Thune
  • "Hogst" av Rikard Ingdal
  • "Og skipet siglar vidare - roman" av Mads Rage
  • "En odyssé - en far, en sønn og et epos" av Daniel Mendelsohn
  • "Informasjonen - roman" av Bår Stenvik
  • "Ved porten til helvete - trolldomsprosessene i Finnmark" av Rune Blix Hagen
  • "Den siste hjelperen - roman" av Cathrine Knudsen
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke