Kollaps

hvordan samfunn går under eller overlever

av (forfatter) og Anne Arneberg (oversetter).

Spartacus 2012 Innbundet

Internasjonal bestselger om gamle sivilisasjoners mystiske sammenbrudd - og hva vi kan lære av dem. Hvorfor blomstrer enkelte samfunn, mens andre kollapser? Hva skjedde med menneskene som skapte statuene på Påskeøya eller med arkitektene bak Maya-pyramidene? Kommer det samme til å skje med oss? Jared Diamonds Våpen, pest og stål revolusjonerte vår historieforståelse. Nå utforsker han hvordan menneskehetens bruk og misbruk av miljøet kan avsløre sannheter om verdenshistoriens største kollapser, fra Anasazi-indianerne i Nord-Amerika til vikingenes store koloni på Grønland. Fellesnevneren er miljø-katastrofen. Faresignalene omgir oss i dag, og vi ignorerer dem. I Kollaps setter Diamond siste nytt på forskningsfronten i et bredt historisk perspektiv. Resultatet er en pageturner som forklarer fortidens dypeste mysterier samtidig som den gir oss håp for fremtiden.

Forlag Spartacus

Velskrevet og relevant også for vår tid, om hvordan ressursmangel og økologiske kriser er noe som kan håndteres gjennom en samfunnskontrakt og god politisk styring, eller som kan skape krig og konflikt. Spesielt interessant om Rwanda og den malthusiske felle.

Veldig godt skrevet bok. Jeg liker spesielt hans betraktninger på hvordan alt ikke er svart eller hvitt og avgjørelser som blir tatt ikke nødvendigvis ikke er innlysende idiotiske for dem det angår.

The U.S. explicitly forbids the importation of kangaroo meat because we find the beasts cute, and because a congressman's wife heard that kangaroos are endangered.

What did the Easter Islander who cut down the last palm tree say while he was doing it? Like modern loggers, did he shout "Jobs, not trees!"? Or: "Technology will solve our problems, never fear, we'll find a substitute for wood"? Or: "We don't have proof that there aren't palms somewhere else on Easter, we need more research, your proposed ban on logging is premature and driven by fear-mongering"?

Sakprosabøker som indikerer at det er all grunn til å være pessimistisk. Kall dem gjerne faktabaserte dystopier.

• "Verden fram til i går - hva vi kan lære av tradisjonelle samfunn" av Jared Diamond
  • "Germanerne - mytene, historien, språket" av Tore Janson
  • "Råskapens Europa - kontinentet i kjølevannet av andre verdenskrig" av Keith Lowe
  • "Perserkrigene - det første verdensimperium og kampen om vesten" av Tom Holland
  • "Poltava - fortellingen om en hærs undergang" av Peter Englund
  • "I skyggen av sverdet - islams fødsel og kampen om den sanne tro i antikkens siste dager" av Tom Holland
  • "Oldtidens religioner - midtøstens og middelhavsområdets religioner" av Ingvild Sælid Gilhus
  • "Reformasjonen - den store historien" av Frank Aarebrot
  • "Krigen på 200 sider - Norge under annen verdenskrig" av Frank Aarebrot
  • "Russland blir til - fra vikingene til Ivan den grusomme" av Halvor Tjønn
  • "Knut Hamsun - reisen til Hitler" av Tore Rem
  • "Ufredsår - om den svenske stormaktstiden og en mann i dens midte" av Peter Englund