Russland blir til

fra vikingene til Ivan den grusomme

Dreyers forl. 2015 Innbundet

Hvorfor er Russland så forskjellig fra det øvrige Europa? Hvorfor har demokratiet hatt så store vanskeligheter med å slå rot i den russiske jord? Hvorfor anser russere flest seg som ulike fra oss øvrige europeere? Skal man nærme seg et svar, må man gå til historien.

Halvor Tjønn har skrevet den første bredt anlagte boka på norsk om Russlands tidlige historie. Det er en fortelling om fyrstene, menneskene og slagene som vevde det tidlige Russland sammen i et nasjonalt, økonomisk, sosialt og mentalt fellesskap.

Russland som stat ble dannet i tidlig middelalder av de skandinaviske vikingene. Forbindelsene med Europa var tette og gode. Da norske sagakonger hadde vanskeligheter på hjemmebane, var det store riket i øst det naturlige tilfluktsstedet for dem. Siden fulgte dramatiske hendelser som førte til at Russland og Vest-Europa skilte lag. I årene 1237-1240 feide det mongolske herjingstoktet over Russland og la mange av de praktfulle byene i aske. Det russiske middelalderriket ble nå en del av et enormt mongolsk verdensimperium med sentrum i Mongolia og Kina. Det skulle ta 200 år under mongolenes jerngrep før det igjen dukket opp noe som liknet på en selvstendig russisk stat. Denne staten fikk sitt sentrum i Moskva. I løpet av de neste hundre år lyktes det fyrstene i Moskva å bygge opp en mektig stat, men i stadig kamp mot mongolske og tatarske armeer, og mot den litauiske og den polske staten. Midt på 1500-tallet dukket det opp en hersker som igjen gjorde Russland til en europeisk stormakt. Han er blitt kjent som Ivan den grusomme.

Russland blir til er første bind i en trilogi om hele Russlands historie

Forlag Dreyers forl.

Utgivelsesår 2015

Omtalt tid Middelalderen

Omtalt sted Russland

Virkelig solid og interessant verk om Russland's spede start, gleder meg veldig til bind 2 og 3.

Å være sin egen vokter er godt, men å ha guddommelig vern er bedre.

Når du drar ut i krigen, må du være årvåken, ikke stol på dine underordnede, ikke kast bort tiden med drikk,mat eller søvn. Sett selv ut vaktpostene, og gå til hvile bare når du har plassert dem ut på de nødvendige steder. Gå da og hvil,men stå tidlig opp.
Vær på vakt overfor løgn,drukkenskap og utukt, for det er gjennom dette sjelen og kroppen forgår. Latskap er all ondskaps mor.

... gjerne om de ensomme, undertrykte, de som er litt off mainstream ... eller bøker som bare har et godt eventyr i seg, biografier, historie, reise og krim

• "Kringla heimsins - kulturhistoriske fortellinger fra vikingtid og middelalder" av Bjørn Bandlien
  • "Nazismens idéunivers" av Carl Müller Frøland
  • "Det norske Amerika - nordmenn i USA og Canada 1900-1975" av Sverre Mørkhagen
  • "Olav den hellige - spor etter helgenkongen" av Lars Roar Langslet
  • "Tredveårskrigen - en europeisk katastrofe 1618-1648" av Dick Harrison
  • "Den jødiske krig" av Josefus
  • "Salongen i Jerusalem - tro, krig og spionasje" av Odd Karsten Tveit
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Knut Alvssons krig - ridderen som ville erobre Norge" av Øystein Hellesøe Brekke
  • "Salomos tempel - myter og historie" av William J. Hamblin
  • "Skjebnemøte vest for havet - de beseiredes historie" av Thor Heyerdahl