Knut Hamsun

reisen til Hitler

Cappelen Damm 2014 Innbundet

KRITIKERPRISEN FOR BESTE SAKPROSABOK 2014.

Lørdag 26. juni 1943 tok Adolf Hitler imot den verdensberømte norske forfatteren Knut Hamsun i sitt hovedkvarter Berghof. Ganske raskt utviklet dette møtet seg til en katastrofe. Samtidig som han insisterte på sin troskap mot Føreren, talte Hamsun ham midt imot. Det endte med at en svært irritert Hitler brått avsluttet seansen. Han skal ha vært rasende i dagevis etterpå, og frabedt seg ytterligere besøk av slike kunstnerskikkelser.
Basert på et rikt nytt kildemateriale forteller Tore Rem for første gang historien om dette spektakulære øyeblikket i sin fulle bredde. Hva var det egentlig som skjedde da disse to ulike autoritetene støtte sammen? Hvordan kunne dikteren Hamsun tro at han skulle overbevise diktatoren Hitler? Hva er forholdet mellom kunst og politikk, mellom kultur og nazisme?

Knut Hamsun. Reisen til Hitler handler først og fremst om de sju dagene Hamsun er på reise til og fra Hitler, men den begynner med forfatterens livsreise. Fra opprøret mot Ibsen, via Nobelpris og berømmelse, til Ossietzky-saken, krigsskriveriene og forfatterens forhold til «jødespørsmålet». Slik belyser denne boka ikke bare den begivenhetsrike, kortere reisen til Hitler, men også episoder fra den lengre reisen som formet Hamsuns holdninger og selvforståelse.

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202413736

EAN 9788202413736

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Knut Hamsun

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Sakprosa 2014

Knut Hamsun en av de få forfatterene jeg ikke har skjønt meg på. Vell var han en av verdens beste forfattere og er en av de 4 store i deg, men hvorfor i all verden skulle han til Hitler. Leser du denne boken får du svaret. Jeg sitter i hvertfall igjen med ein følelse på at her Hamsun hadde en form for svik til det norske land. Så les boken og lær deg å kjenne Knut. For en har aldri vært så nær en beskrivelse av denne forfatteren så vi er i dag.

født 4. august 1859 i Vågå som Knud Pedersen,
død 19. februar 1952 på Nørholm
Wikipedia

• "Hamsuns strategier - realisme, humor og kynisme" av Ståle Dingstad
  • "Knut Hamsuns stier i Bjørnsons og Undsets rike"
  • "Tilværelsens utlænding - Hamsun ved gjennombruddet (1891-1893)" av Lars Frode Larsen
  • "Arven etter Sataniske vers - den politiske kampen om ytringsfrihet og religion" av Ann-Magrit Austenå
  • "Operasjon Valkyrie - historien om attentatet mot Hitler" av Ian Kershaw
  • "Eventyret Anders Jahre" av Alf R. Jacobsen
  • "Herman Wedel Jarlsberg - den aristokratiske opprøreren" av Carl Emil Vogt