Knut Hamsun

reisen til Hitler

Cappelen Damm 2014 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no Kjøp eller selg boka hos Bookis!

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788202413736

EAN 9788202413736

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Knut Hamsun

Tildelt litteraturpris Kritikerprisen. Sakprosa 2014

Knut Hamsun en av de få forfatterene jeg ikke har skjønt meg på. Vell var han en av verdens beste forfattere og er en av de 4 store i deg, men hvorfor i all verden skulle han til Hitler. Leser du denne boken får du svaret. Jeg sitter i hvertfall igjen med ein følelse på at her Hamsun hadde en form for svik til det norske land. Så les boken og lær deg å kjenne Knut. For en har aldri vært så nær en beskrivelse av denne forfatteren så vi er i dag.

Rett og slett en utrolig interessant, lærerik og god bok om Knut Hamsun. Kombiner den gjerne med "Guddommelig galskap"-serien om Knut Hamsun som ligger på NRK.

Jeg gav denne boken en veldig negativ omtale for noen uker siden. Men jeg slettet den. Fordi: jeg hadde bare lest 60% av boken når jeg skrev, og da følte jeg at Tore Rem prøvde å "bevise" Knut Hamsuns nazistiske holdninger, noe jeg syntes var barnslig og uvesentlig. Men siste del av denne boken, i samme måde som første del, tok opp mye mer, og så det hele i mer perspektiv, noe jeg også gjør, når det gjelder akkurat dette.

Det er en en meget bra biografi om Hamsun.

Liker ikke all kritikken av Marie Hamsun, det er gammelt nytt, og meget subjektivt, men det får så være. For eksempel, at Tore Rem gjør et poeng av at Marie Hamsun kjøpte "kjøkken-servise" selv om hun måtte ha visst at det var beslaglagte inventar fra jødiske/venstre-politiske hjem.
Og så?
Tidene var anderledes da. Og i forhold til mesteparten av Europa. ikke bare i krigsårene, men i tusenvis av år før dét, var vi i Skandinavia, og da særlig Norge og Danmark meget human.

Liker ikke utskjelling av Marie Hamsun. Hennes 2 bøker har stor litterær kvalitet.

født 4. august 1859 i Vågå som Knud Pedersen,
død 19. februar 1952 på Nørholm